Var tredje semesterfirare lockas av landsbygd

Nio av tio kommer att tillbringa hela eller delar av sin semester i Sverige i sommar. För omkring en tredjedel av dem är det den svenska landsbygden som lockar allra mest. Det visar en färsk undersökning som LRF presenterar idag.

På uppdrag av LRF har undersökningsföretaget Synovate frågat allmänheten om deras semesterplaner inför sommaren. Respondenterna har bland annat fått svara på vilket det främsta skälet är till att semestra i Sverige. Främsta skälet, 40 procent, är att finna lugn i en avkopplande miljö. Som klar tvåa, 29 procent, framhålls den svenska landsbygdens miljö. För 14 procent av befolkningen är bondgårdarnas miljö och djurliv det främsta skälet till att semestra i Sverige. Hela 81 procent av befolkningen känner till att man kan hyra in sig och bo på en bondgård. Av dem är var tredje, eller omkring 2 miljoner personer, intresserad av att testa denna boendeform på sin semester. Störst är intresset bland dem under 45 år. – Böndernas turismverksamhet omsätter redan idag mer än en miljard kronor om året och undersökningen visar att det här är en näring som har stora förutsättningar att växa, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson. Nästan varannan person, 45 procent, kommer att spendera hela eller delar av sin semester på landsbygden i sommar. Motsvarande siffra för Sveriges tre stortstäder, Stockholm, Göteborg och Malmö, är bara 19 procent. LRFs undersökning visar att den svaga svenska kronan, som väntas locka många utländska turister att besöka Sverige i sommar, inte påverkat semesterplanerna hos den svenska allmänheten i någon större utsträckning. Endast 3 procent uppger att det är den svaga kronan som är främsta skälet till att de väljer att semestra i Sverige. Undersökningen genomfördes 27 april-4 maj. Ett riksrepresentativt urval på totalt 1 021 personer intervjuades.