Värmdö LRF-avdelning i Mälardalen är Årets lokalavdelning 2012

3 maj 2012.

Värmdö LRF har många verksamheter på gång. De arbetar med försäljning av lokala produkter men också med att informera konsumenterna om de gröna näringarna. Bland annat har de varit delaktiga i att starta Värmdökassen, en matkasse som innehåller lokalproducerade livsmedel från Värmdös bönder och mathantverkare.

– Jag är överväldigad. Vi blev jätteglada men har insett att vi nog faktiskt gör en hel del, säger Mikael Windahl, ordförande för Värmdö LRF-avdelning.

Värmdö LRF- avdelning ordnar bland annat gårdsbesök för skolelever, studiebesök för medlemmarna samt deltar i marknader. Värmdökassen med lokalproducerad mat har varit ett sätt att lyfta fram Värmdös lantbrukare men också det svenska lantbruket. I sin motivering skriver juryn bland annat att ”Avdelningen ser möjligheterna och utnyttjar sitt storstadsnära läge med närhet till många konsumenter genom försäljning av lokala livsmedel på skärgårdsmarknader och genom Värmdökassen med lokalproducerade livsmedel”.

– Idén med Värmdökassen fick vi från Ekolådan. Vi tänkte att fungerar den, så borde vi kunna sälja lokalproducerade livsmedel från Värmdö. Under skördesäsong står vi på Värmdö kommuns största pendlarparkering på fredagseftermiddagarna två till tre timmar. Vi har gjort det i tre säsonger så i år blir det fjärde året, säger Mikael Windahl.

Avdelningen vill även inspirera medlemmarna att ta del av affärsmöjligheterna på energimarknaden genom att skörda vinden.

– Väldigt många av våra medlemmar är intresserade av vindkraft eftersom vi bor i ett så kustnära område, säger Mikael Windahl.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77 eller Mikael Windahl 0708-38 27 04.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.