Viby LRF är Årets lokalavdelning 2010

​Hemliga chartertågresor och traktorrace, det är en del av det framgångsrecept som gör LRF Viby i Hallsbergs kommun till Årets Lokalavdelning 2010. LRF Viby, som har målsättningen ”Att göra Viby till ett bättre ställe att leva och verka i”, mottar utmärkelsen på LRFs riksförbundsstämma i Skövde idag.

LRF har sammanlagt 1150 lokalavdelningar över hela landet, en av dem är Viby LRF-avdelning, vars verksamhet är engagerande och representativ och når många medlemmar med olika bakgrund. Viby LRF-avdelning skapar nya mötesplatser för morgondagens medlemmar.

– Äntligen, Viby LRF får den uppmärksamhet vi så väl förtjänar. Nu kan vi erbjuda våra medlemmar ännu mer, säger Jan Bergsten, ordförande i Viby LRF-avdelning.

Viby LRF-avdelning arrangerar ett brett utbud av aktiviteter som riktar sig till olika medlemsgrupper och allmänheten. De samverkar med kommunen, andra LRF-avdelningar och föreningar i bygden. Exempel på sådana aktiviteter är det återkommande traktorracet som brukar locka 1 000-1 500 åskådare och hemliga chartertågresor.

Föreningen utser också ”Årets Viby bi” där en vibybo, medlem eller ej, utvecklat verksamhet som är värt att uppmärksamma. Avdelningen jobbar också med projekt för att en eller flera biogasanläggningar ska byggas i Viby.

Priset som är på 25 000 kronor delas ut idag under LRFs riksförbundsstämma på Billingehus, Skövde.

Juryn som utser Årets lokalavdelning består av Stig Högberg, ledamot i LRFs förbundsstyrelse och juryns ordförande, Petra Pilawa-Podgurski, chef Medlem och organisation, LRF, Kerstin Davidson, politisk redaktör Land Lantbruk.

För mer information, LRFs presstjänst, 08-787 57 77.
Jan Bergsten, ordförande i Viby LRF, 076-117 42 50.
Gudrun Haglund-Eriksson, styrelseledamot LRF Örebro, 076-848 64 65.