Viktigt med gemensam satsning på mjölkbönderna

Med anledning av mjölkböndernas allvarliga situation har flera initiativ tagits för att stödja den krisande mjölkproduktionen. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är positivt till politikernas och handlarnas agerande men efterfrågar samtidigt mer långsiktiga handlingsplaner.

Sveriges mjölkbönder befinner sig i en akut situation då priset på den europeiska mjölkmarknaden har sjunkit till följd av en obalans på världsmarknaden och den ryska handelsbojkotten. Som en reaktion aviserade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i förra veckan ett möte med representanter från mejerisektorn, banker, mjölkbönder och konsumenter för att gemensamt överbygga problemen. Även Centerpartiet har tagit initiativ för mjölkproduktionen. Eskil Erlandsson bjuder nu in till samtal mellan handlare, mjölkbönder och mjölkföretag över hela landet.

– Det är glädjande och hoppfullt att både regeringen och representanter från oppositionen förstår allvaret i den situation som Sveriges mjölkbönder befinner sig i. Att dessutom handlare och konsumenter engagerar sig för mjölkböndernas sak är ett bevis på att många är medvetna om fördelarna med svensk mjölkproduktion, och att det här finns en stor potential både vad gäller livsmedelsförsörjning och arbetstillfällen i hela Sverige, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Mjölkproduktionen är en stor del av motorn i landsbygdens ekonomi och företagande. I det akuta läge som vi befinner oss i just nu krävs det att ord blir till handling och att man eftersträvar snabba åtgärder som kan underlätta situationen. Men också mer långsiktigt hållbara konkurrensvillkor där det gäller för politiker och beslutsfattare i Sverige och EU att agera konstruktivt. Om inte, är jag rädd att detta varken är den första eller sista krisen som vi ser, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.