Vinnare Årets Spjutspets 2012: Myggenäs Gård på Tjörn

25 maj 2012.

Myggenäs Gård på Tjörn i Bohuslän är Årets Spjutspetsföretag 2012. Gården drivs av Thomas och Fredrik Hagberg. Tillsammans har de utnyttjat gårdens fulla potential, något som har varit nyckeln till deras framgång.

Thomas Hagberg har fött upp köttdjur på Myggenäs Gård i ca 20 år. Även sonen Fredrik såg sin framtid på gården och tillsammans har de vidareutvecklat det traditionella familjejordbruket. I dag står bland annat snöröjning, sandupptagning, grönyteskötsel, foderhandel och markexploatering för stora delar av verksamheten. Dessutom har de 50 köttdjur. Kvalitet samt ordning och reda är ledord för både Thomas och Fredrik. I år är de vinnare av Årets Spjutspets och i sin motivering skriver bland annat juryn:

Ägarna Thomas och Fredrik Hagberg ser möjligheter där många andra ser svårigheter. De har utvecklat företaget med basen i ett typiskt bohuslänskt familjejordbruk och nyttjar hela den potential gården har. Hjärtat klappar för jordbruket, åker och beten ska användas för jordbruksändamål, övrig mark vidareförädlas.

Årets Spjutspetsföretag är ett projekt där ett antal snabbväxande och lönsamma lantbruksföretag analyseras. Av de nominerade företagen utses ett till Årets Spjutspets. Företaget ska kännetecknas av uthållig, lönsam tillväxt.

Thomas och Fredrik Hagberg på Myggenäs Gård tar emot priset
under LRFs riksförbundsstämma på Clarion Hotel i Stockholm den 30 maj. Vinnarchecken är på 100 000 kronor. Priset delas i år ut för åttonde gången.

Årets Spjutspetsföretag finansieras av LRF, som arrangerar tävlingen tillsammans med LRF Konsult, Swedbank, fristående sparbanker och tidningen Land Lantbruk.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst: 08-787 57 77
För kontakt med Thomas och Fredrik Hagberg, ring 070-66 19 111

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.