Ytterligare ett hårt slag mot lantbruket

25 augusti 2015.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är kritiskt till regeringens förslag att höja skatten på diesel. – Det är bedrövligt att regeringen, trots det akuta krisläge som våra mjölkbönder befinner sig i, inte förmår göra mer än att bara kompensera för ytterligare en skattehöjning, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

– För att få en konkurrenskraftig dieselskatt, som ligger i nivå med den för bönder i andra länder, behöver den svenska återbetalningen öka mångdubbelt mer än de 5 öre regeringen nu erbjuder, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

– Sverige har idag en dieselskatt i jordbruket på 415 öre per liter vilket kan jämföras med 60 öre i Danmark och 180 öre i Finland.

– Gårdagens regeringsbesked vittnar om en ovilja att stärka jordbrukets konkurrenskraft och en strikt kamrersmässig hantering på finansdepartementet, säger Helena Jonsson.

– Regering och riksdag måste göra mer inför att kommande statsbudget ska presenteras och beslutas. Man kan fråga sig om regeringen förstår den allvarliga situation som mjölkbönderna befinner sig i, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.