Lantbrukets Lönsamhet kvartalsrapport 3 2009: Intäktstapp pressar lantbruksföretag

Report this content

Svenska lantbruksföretag har svårt med lönsamheten och likviditeten. Böndernas intäkter har sjunkit kraftigt i förhållande till kostnaderna som endast minskat marginellt under 2009. Ett positivt trendbrott är att den svenske konsumenten aktivt väljer svenskproducerat gris- och nötkött.

Foderkostnaden är en betydande utgift och står för mer än 1/3 av animalieföretagens kostnader. Dessa har endast sjunkit marginellt under 2009. (2008 ökade dessa kostnader med mer än 20 procent i jämförelse med 2007). Det bonden får när han säljer sina varor har minskat desto kraftigare, i storleksordningen 30-50 procent under 2009 vilket gör att driftsresultat minus finansnetto minskar med som störst för växtodlingsföretagen -14 procent och för mjölkföretagen -9 procent. – Det är bekymmersamt när vi inte kan se en positiv ekonomisk utveckling för lantbruksföretagen. Det behövs för en långsiktig utveckling av lokal mat, säger Lars-Göran Svensson, Lantbruksansvarig, LRF Konsult. Mycket spannmål i privata lager ger prispress Världsskörden av spannmål år 09/10 förväntas bli 39 miljoner ton lägre än förra året men med ett ingående lager som var 65 miljoner ton högre än säsongen 08/09, gör att vi har tillgång till mer spannmål nu än vi hade för ett år. Majoriteten av lagerökningen ligger i privata lager. Detta är med stor sannolikhet en av huvudorsakerna till den osedvanligt stora prispressen vid skörd. Handelsledets betalningsförmåga pressas av kostnaden för att lagra gammal skörd enligt Katarina Gillblad, analytiker och grundare på Agronomics. Ansträngd lönsamhet Grisköttsföretagens långsiktiga utveckling blir alltmer oroande. Trots att slaktvolymerna världen över sjunker stiger inte de inhemska priserna och de sänkta räntekostnaderna räcker inte för att kompensera. Avräkningspriserna till bonden för nötköttet fortsätter nedåt och lönsamheten likaså. De nationella miljömålen och de politiska intentionerna att hålla alla betesmarker hävdade blir allt svårare. Redan idag är vartannat nötköttskilo importerat och det blir allt svårare att hitta närproducerat nötkött. Hösten är nu här för Sveriges skogsägare med höjda timmer och massavedspriser på olika håll i landet. Men utvecklingen på lång sikt är för tillfället ostabil då allt fler börjar såga men byggandet har ännu inte tagit fart. – Även för växtodlingsföretagen är det tufft med höga kostnader och mycket låga försäljningspriser. Det gör att de analyserade lantbruksföretagen nu har en ansträngd lönsamhet även om en del av de 63 näringsverksamheter som lantbruksföretagen bedriver, t.ex. turism har gått bra under 2009, kommenterar Jimmy Larsson, lantbruksekonom och ansvarig för LRF Konsults analysgrupp. Kvartal 3 visar:  Foderprissänkningar börjar plana ut  Allt större fokus på kött producerat enligt svensk djurskyddslagsstiftning i offentlig förvaltning Tendenser 2009  Importen av griskött från Danmark till Sverige har minskat med 20 procent  Konsumtionen av kött har minskat något, men den svenska andelen gris- och nötkött ökar, vilket är ett trendbrott. För mer information kontakta: Lars-Göran Svensson, Lantbruksansvarig LRF Konsult Telefon 0521-57 24 38 eller 070-540 88 75 e-post: lars-goran.svensson@konsult.lrf.se Jimmy Larsson, lantbruksekonom och ansvarig för LRF Konsults analysgrupp Telefon 0372-657 87 e-post: jimmy.larsson@konsult.lrf.se Johan Furestad, Informationsansvarig, LRF Konsult Telefon: 08-700 20 33 e-post: johan.furestad@konsult.lrf.se Fakta - Lantbrukets Lönsamhet kvartalsrapporter Rapporten Lantbrukets Lönsamhet från LRF Konsult bygger på fler än 15 000 unika ekonomiska uppgifter från Sveriges lantbruksföretag. Kvartalsrapporterna redovisar utveckling kvartalsvis och prognos för helåret. Lantbruksföretagen är uppdelade i följande driftsinriktningar: växtodling, griskött, mjölkproduktion, nötkött och skog. Publiceringsplan 2009/10: 5 november och 4 februari 2010. Lantbrukets Lönsamhets kvartalsrapporter ges ut av LRF Konsult på uppdrag av LRF Läs hela rapporten, ladda ner bilder och diagram på: www.konsult.lrf.se