Proffsigare Proffs med företagsledarutbildning för professionella A-tränare inom travsporten

Report this content

Proffs på träna hästar och proffs på leda företag. LRF Konsult och Travtränarnas Riksförbund gör en gemensam utbildningssatsning för att utveckla och stärka travtränare som företagsledare.

- Efter att utbildat alla nya proffstränare i företagsekonomi på Wången i många år vänder vi oss nu även till befintliga travtränare. Vår målsättning är att göra det lättare att vara företagare. Genom att utveckla sig själv och sitt ledarskap får man en nyckel till att bli mer framgångsrik som företagare. Det är här vi kommer in i bilden säger Mats Norberg, ansvarig för hästfrågor på LRF Konsult och föreläsare utbildningsdagen.

Utbildningen tar upp frågeställningar kring ekonomi och ekonomistyrning. Hur man blir en attraktiv arbetsgivare och hur man kan skapa delaktighet, engagemang och motivation i ett företag samt kommunikation med kunder och personal.

En av talarna är Stig Wiklund, mental coach åt Sveriges Olympiska Kommitté. Stig har också varit med och byggt upp Den goda arbetsplatsen som fått utmärkelse i Alectas tävling om Sveriges bästa arbetsplats.

Kursdeltagare
Vissa tränare har nappat på detta då man även låter delar av personalen vara med.
- När Jan Olov Persson prioriterade detta före nordiskt mästerskap med Järvsöfaks och att nyblivne oaksvinnaren Jörgen Westholm flyger hem sin personal från Frankrike för att vara med på utbildningen då får man ett kvitto på att utbildningsupplägget är helt rätt avslutar Mats Norberg.

Fakta kring projektet Proffsigare Proffs
LRF Konsult genomför i samarbete med Travtränarnas Riksförbund (TR) projektet Proffsigare Proffs. Syftet är att förbättra företagsledarkompetensen och företagandet bland landets professionella A-tränare. Projektet finansieras med medel från Jordbruksverkets satsning på livskraftigt hästföretagande. Mer info om projektet fås på www.konsult.lrf.se.

Höstens kvarvarande utbildningar, dagtid 10-16
Solvalla 15 oktober Hästsportens Hus