Skogsägarens Företagsbok 2009

Report this content

Intresset för skog fortsätter att öka. Skogsägande är ett långsiktigt ägande med många dimensioner. Från rekreation och jakt till sysselsättning och inkomster. Att vara skogsägare är att vara företagare och reglerna är många, säger Johan Jansson. Boken Skogsägarens Företagsbok utgår från skogsägaren som företagare med möjligheter och förpliktelser.

- Skogsägarens Företagsbok fungerar både som handbok och uppslagsverk. Det är en bok varje skogsägare bör ha, och en utmärkt introduktion till den som går i skogsköpartankar, säger Johan Jansson, LRF Konsult.

I fokus står företagandet med frågor som beskattningen av intäkter från näringsverksamheten samt vilka lagar som gäller. Boken ger en heltäckande bild av beskattning och företagande för landets skogsägare och vänder sig till den som vill bli, kommer att bli eller redan är skogsägare. Utifrån skogsägarens livskurva med start i förvärv, själva ägandet till det att skogen ska överlåtas i någon form ger boken varje skogsägare kunskaper och ovärderliga råd.

- Vi ser ett konstant ökat intresse för att äga skog. Dagens skogsägare är mer mångfacetterad än tidigare. Vi har fler typer av skogsägare än tidigare, från den som först och främst har sin utkomst och inkomst från skogen till dem som köper skog som ett sätt att investera. Samtidigt är lagar och regler många, beskattningen inte helt okomoplicerad. Skogsägarens Företagsbok tar upp alla dessa frågor.

Bokens huvudförfattare är Jan Lindberg och Jan Bertholdsson både LRF Konsult Skogsbyrån.

Boken beställs via www.konsult.lrf.se

Taggar: