Ny prisstatistik från LRF Konsult. Skogspriserna uppåt längs Norrlands kust

Report this content

Under hösten har prisutvecklingen för skogsfastigheter varit stark längsmed Norrlands kusttrakter, driven av en stark virkesmarknad. Det genomsnittliga priset i kustlänen under andra halvåret 2004 var 174 kronor per kubikmeter skog, vilket är en uppgång på drygt 15 procent jämfört med samma period 2003.

- Vi har sett en allt större aktivitet bland virkesköparna under de senaste åren, säger Åke Jacobsson, mäklare på LRF Konsult i Örnsköldsvik. Konkurrensen om råvaran har skärpts vilket har visat sig på virkespriserna och indirekt på fastighetspriserna. En tydlig tendens har länge varit att fastighetsköpen domineras av lokala köpare som kompletterar befintliga fastighetsbestånd. Utvecklingen nu är att flera söker inom ett större område för att hitta attraktiva objekt. Medan lokala köpare ofta har god koll på den lokala marknaden och i det längsta undviker att driva upp priserna, betalar den utomsocknes köparen gärna en premie om objektet visar sig vara det rätta. Utjämning lokalt och nationellt - Det är många som har insett att det finns möjligheter att göra goda affärer i skogsfastigheter med de låga norrländska priserna, säger Åke Jacobsson. Vi ser en utjämning av priserna inom prisområde IV (Västernorrlands län samt Norr- och Västerbottens kustland) och på nationell nivå börjar prisglappet mellan norra och södra Sverige så smått att minska. Prisutvecklingen släpar dock efter i prisområde V (Jämtlands län och Lapplands landskap), där skillnaderna på skogens kvalitet inom området är än mer tydliga. - Snittpriserna i prisområde V har i stort sett legat stilla under den senaste perioden, säger Åke Jacobsson. Men då ska man tänka på att försäljningar av ”fjällfastigheter” drar ner snittet medan till exempel en fastighet i en bördig älvdal kan mäta sig med prisområde IV, så länge det finns fungerande infrastruktur. Trevande virkesmarknad Enligt Åke Jacobsson är det omöjligt att säga någonting säkert om virkesmarknaden det närmaste året. Troligt är att försörjningen av massaved till betydande del kommer att ske genom frakt av stormfälld skog från södra Sverige, men man kan inte utesluta efterfrågan från sågverken på norrländskt virke. - Virkesmarknaden är lite trevande i dagsläget, förklarar Åke Jacobsson. Det är troligt att både marknaden för virke och fastigheter generellt kommer att vara dämpad framöver. Skogspriser och statistik för olika regioner LRF Konsult är Sveriges största mäklare för skogsfastigheter och producerar fortlöpande prisstatistik på området. Diagrammet nedan visar prisutvecklingen i reala priser för skogsfastigheter i Sverige, dels totalt och dels regionalt. Tabellen visar samma prisutveckling i nominella priser. - Eftersom det finns stora variationer inom varje område är det svårt att dra för långtgående slutsatser på lokalnivå. Men våra lokalkontor hjälper gärna till med mer detaljerade uppgifter, säger Tomas Karlsson, skogsekonom på LRF Konsult i Stockholm. (Kontaktpersoner på LRF Konsult finns listade i slutet av detta dokument). Om materialet - Prisuppgifterna är hämtade från LRF Konsults prisstatistik, inhämtad från företagets mäklare runt om i landet. - Materialet är indelat i de fem områden som tillämpas av enheten för fastighetsuppdrag på Lantmäteriverket. Områdesindelning Område I Västra Götalands län, Östergötlands län, Skånes län, Jönköpings län, Kronobergs län, Kalmar län, Blekinges län, Hallands län Område II Stockholms län, Uppsalas län, Sörmlands län, Örebro län, Västmanlands län Område III Värmlands län, Dalarnas län, Gävleborgs län Område IV Västernorrlands län, Norrbottens och Västerbottens kustland Område V Jämtlands län, Lapplands landskap Kontaktpersoner LRF Konsult område IV (Västernorrlands län, Norrbottens och Västerbottens kustland) Härnösand Patrik Ulander, telefon: 0611-289 35, mobil: 070-612 89 35 Luleå Peter Öqvist, telefon: 0920-23 77 22, mobil: 070-651 01 51 Piteå Greger Sundkvist: telefon: 0911-22 41 04, mobil: 070-602 01 51 Skellefteå Thomas Lundmark, telefon: 0910-71 75 89, mobil: 070-370 68 90 Sollefteå Roland Skarin, telefon: 0620-259 32, mobil: 070-697 01 67 Umeå Anders Lennartsson, telefon: 090-10 80 82, mobil: 070-645 57 94 Göran Ek, telefon: 090-10 80 86, mobil: 070-647 49 61 Örnsköldsvik Åke Jacobsson, telefon: 0660-595 91, mobil: 070-647 37 43 Kontaktpersoner LRF Konsult område V (Jämtlands län, Lapplands landskap) Strömsund Sören Esping, telefon: 0670-61 47 75, mobil: 070-376 48 29 Östersund Anders Eriksson, telefon: 063-15 71 62, mobil: 070-669 00 19 Bildmaterial finns att hämta på www.konsult.lrf.se/skogsfastigheter