Ny skogsprisstatistik från LRF Konsult. Före stormen: Stark prisutveckling på skog

Report this content

I skuggan av stormen i södra Sverige lanserar LRF Konsult den senaste prisstatistiken för skogsfastigheter och utvecklingen fortsätter att vara stark. Höstens siffror visar att snittpriset i landet har ökat med knappt nio procent jämfört med samma period 2003, till 220 kronor per kubikmeter skog. - Vi ser de kraftigaste prisökningarna i södra Norrland och västra Svealand, men i Norrlands inland ligger priserna i stort sett stilla, säger Tomas Karlsson, skogsekonom på LRF Konsult.

- Höstens statistik påverkas i och för sig inte av stormen, säger Tomas Karlsson, men med tanke på stormens omfattning hamnar fokus ändå lätt på framtiden och hur man som drabbad ska hantera sitt skogsinnehav. I södra Sverige är det många som har tagit kontakt med LRF Konsult för att få hjälp att hantera situationen. Det akuta problemet är i de flesta fallen att få fram avverkningskapacitet och att få avsättning för virket. - Eftersom det här är en ny situation för alla så är det klokt att prata med en rådgivare, säger Tomas Karlsson. Det är många som känner sig uppgivna, särskilt bland de mindre skogsägarna som kanske inte har så väletablerade relationer med virkesköpare och inte heller omfattas av Södra skogsägarnas prisgaranti. Trots många personliga tragedier finns det gott om exempel på solidaritet mellan skogsägarna som alla delar intresset att mesta möjliga av virket ska tas tillvara. - Vi försöker förmedla vikten av att prioritera i upparbetningen för att så lite virke som möjligt ska behöva gå till spillo, säger Tomas Karlsson. Har träden rotkontakt med marken så kan virket klara sig ganska länge och det är ingen idé att börja arbeta upp virke om man inte vet att det blir bortforslat. Helhetssyn öppnar för möjligheter Enligt Johan Herrlin, mäklare på LRF Konsult i Kristianstad, finns det dock mycket man kan göra om man ser helheten, både ägarmässigt, fastighetsmässigt och skattemässigt. - Det gäller att ha upplägget klart för en oplanerad virkeslikvid eller försäkringsersättning. Om till exempel ett generations- eller ägarskifte ska genomföras så gäller det att hantera överlåtelsen så att skogsavdragen kan nyttjas fullt ut. Överlåtelser inom släkten kan i många fall påskyndas av det som hänt. Johan Herrlin pekar på både faror och möjligheter i en situation där de långsiktiga kalkylerna satts ur spel. Det gäller att skatteplanera redan nu och fatta beslut om sitt skogsägande och eventuella tillköp. ”Skatten måste ändras” I många fall får stormen extrema skattemässiga konsekvenser och enligt LRF Konsults skatteansvarige, Urban Rydin, finns det regler som omedelbart måste ändras för att situationen inte ska bli omöjlig för de drabbade skogsägarna. - Enkelt uttryckt har skogsägaren drabbats av ett stort värdebortfall, samtidigt som det uppstår stora inkomster som ska beskattas, berättar Urban Rydin. I många fall är all den skog som skulle ge årliga intäkter under de närmaste 30 till 40 åren borta och istället får man ut en klumpsumma för virkesförsäljning och försäkringsersättning som kan vara svår att hantera skattemässigt. Urban Rydin har påbörjat arbetet med en konsekvensanalys av situationen för de drabbade skogsägarna. Han ser redan nu några ändringar som är absolut nödvändiga. - Det måste bli möjligt att överlåta skogskonton och skogsskadekonton i samband med generationsskiften på samma sätt som periodiseringsfonder och expansionsfonder, säger han. - I många fall står ett generationsskifte för dörren och då är det orimligt att en stor del av värdet i näringsverksamheten finns på ett skogskonto/skogsskadekonto som inte går att överlåta till den nya generationen, samtidigt som fastigheten berövats all avverkningsbar skog. En annan grupp som drabbas svårt är de nyblivna fastighetsägarna med stora lån. - Jag skulle vilja se att denna grupp erhåller avdragsmöjligheter, ett så kallat stormskogsavdrag, som kompensation för stormskadorna. Annars försvinner i många fall deras möjligheter att amortera av skulder som tidigare motsvarades av tillgångar i skogen, konstaterar Urban Rydin. Konsekvenser i hela landet Enligt Tomas Karlsson får stormen i varierande grad konsekvenser för fastighetsmarknaden i hela landet. - Så här långt verkar det ändå som att virkesköparna utanför det stormdrabbade området är måna om att hålla igång marknaden och de fortsätter att köpa virke, om än till lägre priser. Norrländska och småländska sågverk ställer olika krav, så det går inte att bara upphöra med avverkningarna norrut och transportera dit stormfällt virke från södra Sverige. Eftersom en så stor del av priset på en skogsfastighet beror på avkastningen långt fram i tiden tror inte Tomas Karlsson på några drastiska prisfall. - Den stora prissänkningen på virke nu är tillfällig och det troligaste är att vi initialt får stiltje på fastighetsmarknaden. När osäkerheten sedan försvinner tror vi att efterfrågan på skogsfastigheter faktiskt kommer att öka beroende på stormskadorna. - Det finns många skogsägare som kommer att vilja investera virkesintäkter och försäkringsersättning från stormen i nya skogsfastigheter, avslutar Tomas Karlsson. Skogspriser och statistik för olika regioner LRF Konsult är Sveriges största mäklare för skogsfastigheter och producerar fortlöpande prisstatistik på området. Diagrammet nedan visar prisutvecklingen i reala priser för skogsfastigheter i Sverige, dels totalt och dels regionalt. Tabellen visar samma prisutveckling i nominella priser. Om materialet - Prisuppgifterna är hämtade från LRF Konsults prisstatistik, inhämtad från företagets mäklare runt om i landet. - Materialet är indelat i de fem områden som tillämpas av enheten för fastighetsuppdrag på Lantmäteriverket. Områdesindelning Område I Västra Götalands län, Östergötlands län, Skånes län, Jönköpings län, Kronobergs län, Kalmar län, Blekinges län, Hallands län Område II Stockholms län, Uppsalas län, Sörmlands län, Örebro län, Västmanlands län Område III Värmlands län, Dalarnas län, Gävleborgs län Område IV Västernorrlands län, Norrbottens och Västerbottens kustland Område V Jämtlands län, Lapplands landskap Bildmaterial finns att hämta på www.konsult.lrf.se/skogsfastigheter