• LRF Konsult/

Ny skogsprisstatistik från LRF Konsult avseende våren 2005: Rejäl prisuppgång på skogsfastigheter trots Gudrun

Report this content

I LRF Konsults halvårsrapport för prisstatistik över svenska skogsfastigheter pekar priserna uppåt. Stormen Gudrun har inte påverkat prisutvecklingen i en negativ riktning. I vårens siffror syns en tydlig uppgång av priserna som i genomsnitt stigit med sju procent över hela landet jämfört med andra halvåret 2004. Det innebär att man idag får betala 234 kronor per kubikmeter skog. I de områden som drabbades av Gudrun har priserna stigit med knappt sex procent sedan förra mätningen innan stormen.

– Vi har haft en rejäl prisökning i hela landet och det är positivt att se att de stormdrabbade områdena också följer utvecklingen. Priserna på skogsfastigheter har aldrig varit så här höga. Efterfrågan och ränteläget gör det gynnsamt för dem som funderar på att sälja, säger Tomas Karlsson, skogsekonom på LRF Konsult. Efterfrågan på skogsfastigheter har ökat i hela Sverige och störst har prisuppgången varit i området som innefattar Stockholms, Uppsalas, Sörmlands, Örebros och Västmanlands län. Här är det främst närheten till städer och efterfrågan på attraktivt boende som driver upp priserna. Många faktorer bakom prisuppgång Priserna på skogsfastigheter i södra Sverige är de högsta i hela landet, med ett snitt på 318 kronor per kubikmeter skog. Efterfrågan är alltjämt stor och underlaget mindre vilket tillsammans med den låga räntan ses som två möjliga förklaringar till en fortsatt prisuppgång. – Att priserna på skog går upp beror på flera olika faktorer. Självklart spelar ränteläget in, men vi ser också andra medverkande krafter, säger Tomas Karlsson. Till dem hör ett allmänt ökat intresse för att investera i handfasta tillgångar och att de icke-monetära värdena spelar en allt tydligare roll. För många av våra kunder är skogsfastigheter mer än en investering, det är ett boende med egna jaktmarker, fiske och närheten till naturen. LRF Konsult har hjälpt många som påverkats av Gudrun i stormområdet att hantera situationen. En del människor är väldigt hårt drabbade, men flertalet har klarat sig bra. De har tagit hand om mycket virke och det som ligger kvar med rotkontakt har klarat sig bra. Den kalla och regniga sommaren har hjälpt till att skydda timret från insektsangrepp. Problemet har främst varit det virke som blivit upparbetat men blivit liggande vid bilväg eftersom transportkapaciteten inte räckt till. – LRF Konsult arbetar mycket med rådgivning till skogsägare och vi får idag många frågor från stormdrabbade kunder som vill återinvestera sina försäkringspengar i ny skog, säger Tomas Karlsson. Många av våra klienter ser sin skog som en långsiktig investering och vill fortsätta investera för att sprida sitt ägande. En oväntad effekt är att Gudrun har medverkat till prisuppgången i de norra delarna av landet. Här har priserna stigit med mellan sex och åtta procent under det senaste halvåret, vilket är avsevärt mer än normalt och de närmar sig genomsnittet för hela riket. – Gudrun har inneburit en minskning av utannonserade fastigheter i södra Sverige vilket gjort att investerare tittar norrut. Här har våra medarbetare i norr fått nya kunder med en annan prisuppfattning som betalar bättre för fastigheterna. Det är väldigt glädjande att prisnivåerna i Norrlands inland äntligen rör på sig. Det tyder på framtidstro för området, avslutar Tomas Karlsson. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Om materialet Prisuppgifterna är hämtade från LRF Konsults prisstatistik, inhämtad från företagets mäklare runt om i landet. Materialet är indelat i de fem områden som tillämpas av enheten för fastighetsuppdrag på Lantmäteriverket. Områdesindelning Område I Västra Götalands län, Östergötlands län, Skånes län, Jönköpings län, Kronobergs län, Kalmar län, Blekinges län, Hallands län Område II Stockholms län, Uppsalas län, Sörmlands län, Örebro län, Västmanlands län Område III Värmlands län, Dalarnas län, Gävleborgs län Område IV Västernorrlands län, Norrbottens och Västerbottens kustland Område V Jämtlands län, Lapplands landskap