Guldmedalj till Gulltjärn för mjölk av högsta kvalitet

”Djuromsorg istället för antibiotika – det är framtiden”

Lars Jonsson i Gulltjärn, Robertsfors, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år.

– Egentligen borde guldmedaljen hänga hos korna, de har ju gjort den stora bedriften. Ägaren gör bara en del, säger Lars Jonsson.

Han tog över familjegården, som sjätte generationens mjölkbonde, 1985. Då fanns där 11 kor, som han under åren dubblat till 22. Han lägger många timmar på djuren eftersom korna måste må bra för att mjölk bra och av högsta kvalitet.

– Fodret är mycket viktigt och att man håller rent runt djuren. Det är bra för dem att gå ute på bete länge på sommaren och jag jagar inte de sista dropparna mjölk längre. Det gäller också hålla ordentlig uppsikt över djuren. Det finns inga genvägar och det går aldrig att fuska med kor.

Mjölkkvaliteten har alltid varit viktig på gården, berättar Lars Jonsson.

– Själv dricker jag mjölken opastöriserad från tanken och då måste den vara bra. Jag tror också att det är viktigt att vi i Sverige konkurrerar med kvalitet. Vi har höga krav på vår produktion och jobbar med djuromsorg snarare än med antibiotika för att lyckas. Det tror jag är framtiden.

Lars Jonsson är stolt över gårdens mjölk och även över den insats djuren gör för trakten.

– Djuren håller landskapet öppet och gårdarna skapar liv i bygden. Det är oerhört viktigt. När djurgårdarna lägger ner blir det väldigt dött. Jag har fått mycket uppskattning för att djuren är kvar.

Hur länge mjölkproduktionen blir kvar på den egna gården är osäkert, men djur blir det i alla fall.

– Jag har problem med en höft och tar ett år i taget. När jag inte orkar med korna blir det ungdjur eller något liknande istället. En helt tom ladugård blir man nog konstig av, tillägger Lars.

LRF Mjölks guldmedalj delas ut av Prins Carl Philip vid en ceremoni i Stockholm den 8 april. Lars Jonsson är tyvärr förhindrad att närvara vid utdelningen och får därför sin medalj vid annat tillfälle. Detsamma gäller Roland Nilsson i Gamla Storbäcken, Robertsfors, som är ortens andra guldmedaljör.

I Västerbottens län belönas även David och Helena Lundberg, Kåge, Staffan Svensson och Mariann Häggström Svensson, Bjurholm, Håkan och Barbro Markström, Skellefteå, med LRF Mjölks guldmedalj. Vid årsskiftet fanns det 205 mjölkgårdar i Västerbottens län.

Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av bästa kvalitet i minst 23 år. Ändå sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. I år delas Guldmedaljen ut till 37 mjölkbönder. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Lars Jonsson, Robertsfors, 070–664 97 13