Gustafsbonde får guldmedalj av prinsen

Årets största medaljgård. Kjell Arvidsson i Gustafs belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år. Han tar emot medaljen ur prins Carl Philips hand vid en ceremoni i Stockholm den 13 april.

- Guldmedaljen är en rolig uppmuntran och en fjäder i hatten. Det känns som en belöning till hela företaget, säger Kjell Arvidsson. När vi hade färre kor var mjölkkvaliteten mer en individuell prestation, men nu ser jag mig mer som en lagledare.

Kjell driver den största mjölkgården som belönas med Guldmedaljen i år. Han har 350 kor och ett dussin anställda. Kjell tog över gården från sina föräldrar 1986. Då fanns det ett 50-tal kor. Nu går hans i kor i en kall lösdrift.

- Jag upplever att korna håller sig friskare nu. Det är lite kallare för oss som jobbar, men det är inte så farligt och det viktigaste är att korna trivs i sin ladugård. Vi är noga med skötseln av djuren. Det är roligare att jobba med friska djur och de ger också finare mjölk.

Kjell är stolt över gårdens mjölk och även över gården i ett större perspektiv.

- Jag tycker att det känns viktigt att producera livsmedel, vi måste ju ha mat för att överleva. Korna håller landskapet öppet och dessutom ger gården jobb till många. Inte bara till oss som arbetar här, utan till mejeripersonal, veterinärer, maskinförare och foderleverantörer.

Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av bästa kvalitet i minst 23 år. Ändå sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från Kungahuset. I år belönas 40 mjölkgårdar med Guldmedaljen. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Mjölkfakta Dalarnas län:
I Dalarna finns det 96 mjölkbönder som bidrar till ytterligare 480 jobb - varje mjölkbonde genererar 5 lokala arbetstillfällen. 6 200 mjölkkor skapar öppna landskap och biologisk mångfald och tillhör dessutom världens friskaste – svenska mjölkbönder använder minst antibiotika i EU.

Kjell Arvidsson 070-591 18 26
Hans Andersson, projektledare 070-575 25 34
Anna Blomberg, pressansvarig 070-667 27 49

LRF Mjölk är branschorganisationen för svenska mjölkbönder, mejerier och husdjursföreningar. Vi är övertygade om att svensk mat och svenskt jordbruk har en roll att spela, både för att möta de globala utmaningarna och för att skapa jobb och välstånd i svensk ekonomi.