Högre mjölkpris men lägre mjölkproduktion i Sverige

Mjölkekonomin stärks i Sverige. Betalningen till bonden är högre än för ett år sedan, även om den skiljer mellan mejerierna. I dag är det genomsnittliga priset i Sverige 3,45 kronor per kilo konventionellt och 4,55 kronor per kilo ekologiskt producerad mjölk, vilket är 28 respektive 10 procent mer än för ett år sedan.

2017 inleddes med en fortsatt uppgång av mjölkpriserna i Sverige. Ökningen kan förklaras med stabil global efterfrågan samtidigt som tillgången på mjölk runtom i världen sjunker. I Sverige minskar produktionen av mjölk. Hittills i år är nergången 2,2 procent, berättar Lennart Holmström, expert på marknadsanalys och branschstatistik, LRF Mjölk, och skribent i Mjölkrapporten.

Nu är en fortsatt förbättrad lönsamhet viktig för att stärka framtidstron så att vi får mer investeringar, säger Lennart Holmström.

Mjölkbranschen i Sverige speglar den globala marknaden. En titt utanför landets gränser visar att priserna globalt är högre nu än för ett år sedan men att uppgången brutits, samtidigt som produktionen sjunker.

– De flesta bedömare tror att den globala mjölkproduktionen fortsätter minska, åtminstone fram till sommaren, säger Lennart Holmström.

Den 28- respektive 10-procentiga ökning i betalning som landets mjölkbönder nu erfar, gagnar lönsamheten. Företagen har i flera år pressats av en svag efterfrågan och låga priser. Vändningen kom i somras och förstärktes under senhösten och vintern.

– Med dagens mjölkpris ser vi en utveckling mot en förbättrad lönsamhet även om det finns indikationer på utplaning, säger Claes Krokeus, ekonomi- och företagsrådgivare och skribent i Mjölkrapporten.

Enligt honom ger nuvarande lönsamhet mjölkföretagen en viss möjlighet att betala ikapp på skulder och komma ifatt eftersatt underhåll. Det ger även möjlighet till framåtsyftande investeringar.

– Det viktiga nu för mjölkföretagen är att prioritera och göra insatsen där nyttan är som störst, säger Claes Krokeus.

Mjölkrapporten nummer 1 2017 finns att läsa på www.lrf.se/mjolkrapporten

För mer information, kontakta Mjölkrapportens skribenter:
Lennart Holmström, Expert marknadsanalys och branschstatistik.
Telefon: 070-696 06 18
Claes Krokeus, Ekonomi- och företagsrådgivare, Rådgivarna i Sjuhärad.
Telefon: 0325-61 86 21

LRF Mjölk är branschorganisationen för svenska mjölkbönder, mejerier och husdjursföreningar. Vi är övertygade om att svensk mat och svenskt jordbruk har en roll att spela, både för att möta de globala utmaningarna och för att skapa jobb och välstånd i svensk ekonomi. www.lrf.se/mjolk