Mjölkbonde i Tibro får guldmedalj av Prins Carl Philip

Hårt jobb och hobbyglädje ger mjölk av toppkvalitet

Bo-Gunnar Jonsson, Tibro, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år. Den 8 april tar han emot medaljen av Prins Carl Philip vid en ceremoni i Stockholm.

–  Det är alltid roligt att bli uppmärksammad för att man gör något bra. Även min bror har tidigare fått guldmedalj, så det är kul att detta blir vår andra, säger Bo-Gunnar Jonsson.

För Bo-Gunnar var det självklart att bli mjölkbonde. Han växte in i yrket hemma på föräldragården. Efter avslutad skolgång och militärtjänstgöring 1986 var pappan redo att pensionera sig och Bo-Gunnar gick in i firman, som han driver tillsammans med sin bror Bengt-Inge Jonsson.

Under åren har de utökat från 36 till 95 kor. År 2007 byggdes en lösdriftsladugård med mjölkningsrobot och för några år sedan blev det en robot till. Här finns framtidstro och numera är även Bo-Gunnars son, Martin Thillander, med i driften.

– Det är väldigt roligt att Martin är så intresserad, det har han varit sedan han var liten. Om jag själv orkar fortsätter jag gärna även efter pensionen. Jordbruk är både arbete och hobby för mig.

Arbetet är både roligt och krävande. Ska mjölken bli av högsta kvalitet kan inget lämnas åt slumpen.

– Även en liten miss kan få stora konsekvenser. Därför gäller det att vara noga med allt, till exempel hygienen vid mjölkningen och kornas foder. Djuren ska också ha en bra stallmiljö och bra skötsel.

Mjölken blir som bäst när korna mår som bäst. Det är förstås en viktig anledning till att sträva efter hög kvalitet, men det handlar också om yrkesstolthet, förklarar Bo-Gunnar Jonsson.

– Vi vill leverera en förstklassig produkt som vi är stolta över. Det känns också bra att producera livsmedel här, där vi har bra förutsättningar med fint vatten och fina beten. Våra kor håller markerna öppna och vi känner att vi gör en insats för bygden, samtidigt som vi förser folk med mat.

I dag är det många som knappt vet något om jordbruk och hur mat produceras. Bo-Gunnar vill gärna vara med och informera där han kan och på våren ordnar gården informella små kosläpp.

– Jag tycker att det är roligt att visa upp gården och hur vi jobbar. Det är också bra för barn att få se kor och kalvar i riktiga livet, säger Bo Gunnar Jonsson.

I Västra Götalands län belönas även Lennart Mattsson, Ljungskile, Christer Dahlqvist, Värsås, samt Anders Karlsson och Camilla Fransson, Mellerud, med LRF Mjölks guldmedalj. Vid årsskiftet fanns det 620 mjölkgårdar i Västra Götalands län.

Bo-Gunnar Jonsson, Tibro, 070–208 95 26