Mjölkbonde i Valdemarsvik belönas med guldmedalj

Generationslantbruk som gått från 8 till 100 kor

Kurt Rolf, Valdemarsvik, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år.

– Guldmedaljen är en uppmuntran på sluttampen och ett tecken på att man har lyckats. Det är inte därför vi har jobbat för bra kvalitet, men det är roligt att få den uppskattningen, säger Kurt Rolf.

När han var 17 övertog han en arrendegård tillsammans med sin far och bror. Där hade de 24 kor. Några år senare flyttade de till en större gård i Lilla Tryserum och efter hand tog bröderna Kurt och Bertil Rolf helt över driften. De fortsatte att utöka och i dag har de runt 100 kor i en lösdriftsladugård.

Framtidstron och kointresset finns även i nästa generation. Kurt Rolfs bägge barn, Anna och Anders Rolf, har just tagit över hans del i företaget. Sonens sambo, Cecilia Strand, jobbar också på gården. För att lyckas med mjölkproduktion krävs intresse, kunskap och engagemang. Ska korna må bra och mjölka bra måste allt omkring dem stämma, säger Kurt Rolf.

– Lösdriften vi byggde fungerar bra. Både människor och djur trivs där och det märks att korna är harmoniska. Hos oss får korna också gå ute mycket och det bidrar till att de mår bra. Det är viktigt att man håller ordentlig koll på dem. Min dotter har ett väldigt bra djuröga, bättre än mitt faktiskt. Hon ser direkt på korna hur de mår.

Jobbet som mjölkbonde känns viktigt på flera vis, tycker Kurt Rolf.

– Om gårdarna lägger ner dör bygden ut och landskapet växer igen. Dessutom är det viktigt att producera mat här i landet. Vi måste kunna försörja oss själva och inte bara förlita oss på import. Nu verkar det som om myndigheterna börjat inse att vi behöver äta – det är ju på tiden.

Att den egna gården och mjölkproduktionen får en fortsättning är glädjande, tycker Kurt Rolf, som själv gärna jobbar vidare trots passerad pensionsålder.

– Barnen blev båda tidigt intresserade och deras intresse sporrade oss. Det var därför vi byggde nytt stall. Det är roligt att de tar över och jag jobbar gärna kvar hos dem så länge jag orkar, säger han.

LRF Mjölks guldmedalj delas ut av Prins Carl Philip vid en ceremoni i Stockholm den 8 april. Kurt Rolf har tyvärr inte möjlighet att närvara vid utdelningen, så han får sin medalj vid annat tillfälle.

I Östergötlands län belönas även Jonas och Ann Nilsson, Ydre, Rune Andersson, Nykil, och Anders Wolf, Åtvidaberg, med LRF Mjölks guldmedalj. Vid årsskiftet fanns det 219 mjölkgårdar i Östergötlands län.

Kurt Rolf, Valdemarsvik, 0123–300 92, 070–691 84 39