Mjölkbönder i Örkelljunga får guldmedalj av Prins Carl Philip

Omsorg i alla delar har gett mjölkkvalitet i absolut toppklass

Susann Jansson och Magnus Larsson, Örkelljunga, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år. Den 8 april tar de emot medaljen av Prins Carl Philip vid en ceremoni i Stockholm.

– Alla parametrar måste stämma: kornas foder, vatten, hur man mjölkar och sköter om djuren. Tittar man bara på en del är det lätt att missa något annat, säger Magnus Larsson, som tillsammans med sambon Susann Jansson har säkrat guldmedaljen till Åkarp.

Gården var först en arrendegård som paret sedan köpte. De startade med 25 kor och i dag har de ett 80-tal i en kall lösdrift. Susann är uppvuxen på en mjölkgård och även hennes föräldrar har fått guldmedaljen, så kvalitetsmedvetandet fanns med från start. Även Magnus är uppvuxen med att man ska göra saker så bra man kan.

– Det är roligt med guldmedaljen. Den är ett bevis på att vi lyckats leverera högsta kvalitet – länge.

Paret sköter korna tillsammans och får även en hel del hjälp av Magnus bror.

– Brorsan och jag har väl alltid varit ”bondnördar” med ett stort intresse för lantbruk. Jag jobbade här på gården när förra bonden gick i pension. Då tog jag och Susann över. Det är roligt att driva och utveckla ett företag. Man blir aldrig fullärd och det finns alltid nytt att snappa upp, säger Magnus.

Den höga mjölkkvaliteten kommer av stor noggrannhet och mycket arbete. Mjölk av högsta kvalitet ger bättre betalt och den är också eftersträvansvärd eftersom kor som mår bra mjölkar bra.

– Sedan är det ju ett livsmedel vi producerar, då vill vi att det ska vara bra grejer, understryker de.

Magnus framhåller att svenska mjölkgårdar ger många fördelar. Djuren håller landskapet öppet, det är höga krav på djuromsorg och antibiotikaanvändning är väldigt låg.

– Det är viktigt att ha en livsmedelsproduktion i landet.  När politiker ställer krav på hur vi ska producera och sedan upphandlar livsmedel som inte lever upp till de kraven, då är det ju något som är fel. De som tar beslut har tyvärr inte alltid verklighetsförankring, utan går på känslor och dem som skriker högst, säger Magnus, som ändå tror på en framtid för svensk livsmedelsproduktion.

I Skåne län delas LRF Mjölks guldmedalj ut till mjölkbönder på ytterligare sex gårdar, däribland till Hans och Karin Andersson, Tomelilla, Leif Persson, Bjärnum, Stig och Sonja Ottosson, Hörby, och Lennart Nilsson, Höganäs. Vid årsskiftet fanns det 295 mjölkgårdar i Skåne län.

Fakta om Guldmedaljen:
Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av bästa kvalitet i minst 23 år. Ända sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. I år delas Guldmedaljen ut till 37 mjölkbönder. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

För ytterligare information:
Susann Jansson och Magnus Larsson, Örkelljunga, 070–594 58 01