Mjölkbönder i Segerlund får guldmedalj av Prins Carl Philip

Ladugårdens många personligheter ger mjölk av högsta kvalitet

David och Helena Lundberg, Segerlund, Skellefteå kommun, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år. Den 8 april tar de emot medaljen av Prins Carl Philip vid en ceremoni i Stockholm.

– Det är en bedrift att klara Guldmedaljen så det känns kul att få den, säger Helena Lundberg.

Paret Lundberg har 25 kor på gården i Segerlund. David tog över den efter sina föräldrar 1987 och några år senare flyttade Helena in.

– När vi träffades visste jag att han ville bli mjölkbonde. Eftersom jag var stadstjej kunde han inte flytta korna till mig, så jag flyttade till gården istället. Det var ett bra val, säger Helena Lundberg.

Hon arbetar även som skolsköterska. En jobbkombination som fungerar fint, berättar hon.

– Båda är omvårdande yrken och det finns faktiskt rätt många likheter mellan människor och kor.

För att lyckas med mjölk av högsta kvalitet är det viktigt med god omvårdnad, bra foder, fint vatten och en god ladugårdsmiljö. Det gäller att vara noggrann med allt som har med korna att göra.

– Bra rutiner är oerhört viktiga och de måste anpassas till årstiderna. Det är viktigt att vara observant och att jobba förebyggande. David har ett väldigt bra djuröga och det underlättar också.

På gården har man valt att satsa på SRB-kor (svensk röd och vit boskap).

– Vi tycker att de rödvita korna är större personligheter. Någon är mer kelig än den andra och vi har alltid favoriter i stallet. Men det är sällan som vi faller för samma kor, säger Helena Lundberg.

Mjölken går till Burträsk och blir Västerbottensost. Det känns viktigt att producera ett bra och säkert livsmedel, säger David Lundberg. Inte minst i dessa trakter som lämpar sig väl för mjölkproduktion.

– Växtsäsongen är kort och det passar bra med vallodling och betande djur. De håller dessutom landskapet öppet och bidrar till en levande landsbygd och biologisk mångfald.

Parets intresse för kor har smittat av sig och tillsammans med nästa generation satsar de vidare.

– Vår son Mattias är utbildad maskinmekaniker och även engagerad i gården. Det är roligt att han är intresserad och vill ta över. Mattias tanke till att börja med är att bygga ut för att kunna behålla tjurkalvarna och satsa på kött också, berättar Helena.

I Västerbottens län belönas även Staffan Svensson och Mariann Häggström Svensson, Bjurholm, Lars Jonsson, Robertsfors, Roland Nilsson, Robertsfors, samt Håkan och Barbro Markström, Skellefteå med LRF Mjölks guldmedalj. Vid årsskiftet fanns det 205 mjölkgårdar i Västerbottens län.

David och Helena Lundberg, Segerlund, 070–259 28 55