Mjölkbranschen lämnar gemensam GMO-policy

Mejeri- och husdjursföretagen väljer att lämna den gemensamma policyn om GMO-fritt foder. Det beslutet fattade Mjölkdelegationen idag.

LRF Mjölk har gjort en utredning av huruvida den gemensamma policyn om GMO-fritt foder i mjölkproduktionen står i strid med konkurrenslagstiftningen. Utredningen visar att lagens formuleringar om undantag kan tolkas på olika sätt.

-   Medlemsföretagen har individuellt fått ta ställning till LRF Mjölks utredning. För att vara på den säkra sidan har Mjölkdelegationen av konkurrensrättsliga skäl fattat beslutet att lämna den gemensamma policyn om GMO-fritt foder, säger Gunnar Pleijert ordförande i Mjölkdelegationen och LRF Mjölk.

LRF Mjölk har ett antal gemensamma policys som alla har sin utgångspunkt i en försiktighetsprincip mot människors hälsa, djuren och miljön. LRF Mjölk ser löpande över gemensamma policys för att säkerställa att dessa fortfarande är aktuella och i överenstämmelse med konkurrenslagstiftningen.

-   Det står givetvis varje medlemsföretag fritt att själva införa en egen policy för GMO-fritt foder, säger Gunnar Pleijert.

Mjölkdelegationen kom i slutet av förra året överens om en gemensam strategi för hållbart foder. Det arbetet fortsätter.

För mer information och vidare kommentar, kontakta Gunnar Pleijert, mobil 070-651 33 49 Jonas Carlberg, chef LRF Mjölk, 070-347 50 83, jonas.carlberg@lrf.se