Öländska mjölkbönder får guldmedalj av Prins Carl Philip

Familjen Alvarmo kombinerar djur, natur och kultur

Gunilla och Olof Alvarmo, Köpingsvik, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år. Den 8 april tar de emot medaljen av Prins Carl Philip vid en ceremoni i Stockholm.

– Vi är väldigt glada över medaljen. Tack vare teamwork har vi klarat det, säger Olof Alvarmo stolt.

Gunilla och Olof Alvarmo är båda uppvuxna på mjölkgårdar på Öland. För 45 år sedan tog de över Gunillas föräldragård utanför Köpingsvik. Deras yrkesliv är som en karta över branschens utveckling.

– Vi har hunnit med att både handmjölka och robotmjölka. Vi har gått från 12 kor till 120 och från en liten uppbunden ladugård till en stor lösdrift där djuren går fritt. Vi har satsat för att mjölkproduktion passar här i trakten och för att vi har ett stort intresse för djur och natur, berättar de.

Framtidstron späs på av nästa generations intresse. Numera är det sonen Jörgen och hans fru Anna Alvarmo som driver gården, men Olof och Gunilla jobbar kvar och de fyra kompletterar varandra.

– Jag går mycket bland korna och ser till att de har det bra. Gunilla är främst bland ungdjuren, deras skötsel är avgörande för vilka kor vi sedan får. Jörgen har huvudansvaret för fodret, som är en annan mycket viktig del. Anna är administratören som håller koll på hur korna äter och mjölkar med datorns hjälp. Hon har en väldig fingertoppskänsla för det, berättar Olof Alvarmo.

Familjen är stolt över att vara både vara livsmedelsproducenter och naturvårdare, säger han.

– Friska kor och engagerade bönder gör att klimatpåverkan från svensk mjölk är 44 procent lägre än världsgenomsnittet. Det är en av många anledningar att satsa på inhemsk produktion.

På gården visar man gärna upp sitt arbete.  I ett 20-tal år hade man praktikanter från agronomutbildningen vid SLU. Gården tar även emot skol- och förskolebarn från trakten.

Sedan Jörgen och Anna gick in i företaget har Olof och Gunilla fått lite mer tid över. Kultur ett stort intresse. Olof sitter med i Ölands Riksteaterförening och de går ofta på olika kulturella evenemang.

– Det är otroligt viktig för en bonde att inte bara umgås med yrkeskollegor. Kulturupplevelser håller en aktiv och ger en nya idéer. Jag skriver också små krönikor om allt möjligt, inte minst om natur och djur, och jag har gett ut tre böcker om en pojke och en gris, något av en självbiografi.  Det är roligt att berätta för folk som inte tror att bönder kan skriva, säger Olof med ett litet leende.

I Kalmar län belönas även Mariette och Peter Klasén, Hjorted, samt Göran och Lars Holgersson, Bergkvara, med LRF Mjölks guldmedalj. Vid årsskiftet fanns det 336 mjölkgårdar i Kalmar län.

Gunilla och Olof Alvarmo, Köpingsvik, 0485–700 39, 070–675 49 22