Roine Andersson, Väddö, får guldmedalj för högsta kvalitet

”Kor som mår bra mjölkar bra”

Roine Andersson, Väddö, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år.

– Jag har inte funderat så mycket på guldmedaljen, men det är klart att det är roligt att få den när man nu hållit på i så många år, säger Roine Andersson.

Karriären som mjölkbonde började han tillsammans med sina föräldrar och tre bröder. De drev en arrendegård och hade som mest 100 kor. Sedan 1994 driver han istället föräldragården. Där finns idag ett 30-tal kor, plus kalvar och ungdjur, som han sköter med hjälp av frun Jeanette Andersson.

– För mig var det rätt självklart att bli mjölkbonde. Jag var intresserad och växte in i det, säger han.

För att lyckas med den fina kvaliteten gäller det att ligga i och ha koll på alla delar, exempelvis foder, mjölkning och skötsel.

– Det är viktigt att vara noggrann med allt och hålla djuren friska. En ko som mår bra mjölkar bra. Mjölk av högsta kvalitet ger också bättre betalt och det behövs för att få lönsamhet i företaget.

I Sverige är kraven på mjölken och mjölkproduktionen höga. Det är en av anledningarna till att det är bra med en inhemsk mjölkproduktion, tycker Roine Andersson.

– Det blir väldigt känsligt och sårbart om vi bara importerar livsmedel. Vår produktion är väldigt kontrollerad och samtidigt får vi öppna landskap och en levande landsbygd. Här i Norrtälje har mjölkbonden Anette Gustawson gjort ett stort jobb med att informera om varför vi är så betydelsefulla. Det behövs i dag, när många vet väldigt lite om var maten kommer ifrån.

Paret Andersson kommer själva att trappa ner mjölkproduktionen.

LRF Mjölks guldmedalj delas ut av Prins Carl Philip vid en ceremoni i Stockholm den 8 april. Roine Andersson är tyvärr förhindrad att närvara vid utdelningen och får därför sin medalj vid annat tillfälle.

Vid årsskiftet fanns det 46 mjölkgårdar i Stockholms län.

Roine Andersson, Väddö, 0176–505 89, 070–818 15 73