Skillingarydbönder får guldmedalj av prinsen

– bästa kon heter Birga

Arne och Marianne Andersson från Skillingaryd belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år. Paret tar emot medaljen ur Prins Carl Philips hand vid en ceremoni i Stockholm den 13 april.

- Jag är mycket glad över min guldmedalj. När andra mjölkbönder runt omkring i trakten har slutat, så har Guldmedaljen varit en morot för mig att fortsätta, säger Arne Andersson.

Arne får sin medalj efter 28 år som mjölkbonde på gården Gimmarp som han driver tillsammans med sin fru Marianne. Arne är tredje generationen mjölkbonde på gården där det idag finns 34 kor. Det var inte självklart för honom att han skulle ta över gården, men han är glad att han gjorde det.

- Jag känner mig fri som bonde och tycker om att bestämma över mig själv.

Arnes knep för att producera högkvalitativ mjölk är att hålla korna friska genom en ren miljö och bra foder.

- Bra mjölk är ett kvitto på att korna mår bra. Bra mjölk ger också bäst betalt – det är viktigt för att kunna fortsätta som företagare.

Ett exempel på en välmående ko är 298 Birga. Hon är tio år, har kalvat sju gånger och hittills mjölkat 75 ton. Arne håller tummarna för att hon ska komma upp i 100 ton och bli en så kallad hundratonnare. Bra djuromsorg är ett argument för svensk mjölk och det finns fler, säger Arne.

- Det är viktigt att vi producerar vår egen mjölk i Sverige. Inte minst för att slippa transporter kors och tvärs över världen, men också för att mjölkproduktion skapar arbeten.

Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av bästa kvalitet i minst 23 år. Ändå sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från Kungahuset. I år belönas 40 mjölkgårdar med Guldmedaljen. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Mjölkfakta Jönköpings län:
I Jönköpings län finns det 465 mjölkbönder som bidrar till 2 325 jobb - varje mjölkbonde genererar 5 lokala arbetstillfällen. 29 300 mjölkkor skapar öppna landskap och biologisk mångfald i länet och tillhör dessutom världens friskaste – svenska mjölkbönder använder minst antibiotika i hela EU.

Arne och Marianne Andersson, 070-415 36 34 eller 039-33 00 18
Hans Andersson, projektledare, 070-575 25 34
Anna Blomberg, pressansvarig, 070-667 27 49

LRF Mjölk är branschorganisationen för svenska mjölkbönder, mejerier och husdjursföreningar. Vi är övertygade om att svensk mat och svenskt jordbruk har en roll att spela, både för att möta de globala utmaningarna och för att skapa jobb och välstånd i svensk ekonomi.