Stig och Karin får guldmedalj av kungen

Djuröga och noggrannhet ger kvalitet och gammelkor

Stig och Karin Stenlund, Lövånger, belönas med LRF Mjölks Guldmedalj för att ha levererat mjölk av högsta kvalitet under 23 år. Den 16 april tar de emot medaljen ur Kung Carl Gustafs hand vid en ceremoni i Stockholm. Av årets 31 guldmedaljer går två till gårdar i Lövånger. Guldmedaljen har nu delats ut i 60 år.

– Det känns hedrande att få guldmedaljen. De som fått den tidigare säger att det är väldigt speciellt, så vi ser fram emot utdelningen, säger Stig Stenlund.

Sedan Stig tog över föräldragården 1985 har antalet kor ökat från 12 till 31. Karin hjälper till på gården, men jobbar även som skolsköterska. Sedan några år tillbaka jobbar även sonen Anton halvtid hemma och han har nu gått in i företaget. För Stig var det ganska självklart att ta över efter sina föräldrar.

– Jag har alltid varit intresserad och redan på högstadiet tog jag kvällsmjölkningar. Jag valde lantbruksskola, jobbade på en annan mjölkgård och tog sedan över här. Jobbet är omväxlande, man styr sig själv och ser hela tiden resultatet av det man gör.

Allt måste stämma för att mjölken ska bli av högsta kvalitet: Utfodring, mjölkning, skötsel med mera.

– Vi är noggranna med allt runt korna, arbetar mycket med förebyggande hälsovård och har en jättebra veterinär. Jag har lite djuröga och sonen har det faktiskt ännu mer, säger Stig.

Mjölk av högsta kvalitet ger bättre betalt, men det handlar också om yrkesstolthet. Gården lyckas inte bara med högkvalitativ mjölk, för några av djuren har även utmärkt sig på andra vis.

– De senaste åren har vi faktiskt haft två så kallade 100-tonnare, som blivit så pass gamla att de kalvat tio gånger och gett över 100 ton mjölk. Det är inte så vanligt. Vi har också en ko som blev tjurmoder. Ändå har vi inte jobbat stenhårt med avel.

Att sonen Anton gått in i firman och vill ta över är roligt, tycker Stig.

– Min pappa var väldigt bra på att släppa in mig i firman och jag hoppas kunna göra detsamma. Sedan hoppas jag kunna jobba kvar lite lagom och samtidigt få mer tid till barn och barnbarn.

Att gården får en fortsättning känns viktigt på flera sätt, säger Stig.

– Vi producerar mat och ser till att landskapet inte växer igen. Mjölkgårdarna håller igång byarna och man brukar kalla dem motorn på landsbygden. Vi bidrar till flera jobb även utanför gårdarna.

I Västerbotten belönas även Gunnar och Birgit Pettersson, Lövånger, samt Tomas och Helena Ågren, Vännäs, med LRF Mjölks Guldmedalj. Vid årsskiftet fanns det 205 mjölkgårdar i länet.

Guldmedaljen 60 år: Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av bästa kvalitet i minst 23 år. Ända sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. I år delas Guldmedaljen ut till 31 mjölkbönder. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

För ytterligare information:
Stig och Karin Stenlund, 0913–220 39, 070–393 85 53