Dags att utse Sveriges hållbaraste bonde 2015

Report this content

För tredje året i rad delar Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, tillsammans med McDonald’s ut Hållbarhetsstipendiet på 100 000 kronor. Priset går till ett lantbruksföretag med extra fokus på hållbarhet. I år tillkännager Annika Bergman, ordföranden i LRFs utskott företagande och marknad, vinnaren den 22 oktober i samband med  Elmias Lantbruksmässa i Jönköping. Media hälsas välkomna!

De nominerade 2015 är:

Malin Gustavsson, Östraby Skattegård i LRF-region Sydost, som har en Krav-certifierad mjölkgård och arbetar med att främja hållbarhet genom hela produktionsledet.

Mats och Maj-Britt Svensson, Säby Prästgård i Östergötland, som bedriver ekologisk och KRAV-certifierad kött- och mjölkproduktion med solenergi.

Bengt Sturesson, Fogdegården i Östergötland, som arbetar med växtodling, mjölkproduktion, uppfödning och äggproduktion utifrån hållbar affärsutveckling och elproduktion från vindkraft.

Jan-Christer Carlsson, Nackunga Gård i Sörmland, som tillsammans med frun Jaana bedriver lantbruk med fokus på hållbarhet, bland annat genom sin kretsloppsanläggning som uppmärksammats både nationellt och internationellt.

Datum: 22 oktober

Tid: 11.00 prisutdelning, 11.20 eftersnack med vinnarna och juryn

Plats: Hall B, Monter 01:04, Elmia Lantbruk Djur & Inomgård, Jönköping

Om Hållbarhetsstipendiet
Hållbarhetsstipendiet är en del i samarbetet mellan LRF och McDonalds och premierar lantbruksföretagare som jobbar extra med social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Årets hållbaraste bonde får ett stipendium på 100 000 kronor och ytterligare två pristagare belönas med 10 000 vardera. Sverige har bland världens hållbaraste lantbruk och syftet med Hållbarhetsstipendiets är att inspirera företagare i den hållbara utvecklingen.

Varmt välkommen!

För mer information, kontakta:
Alexandra Svenonius, presschef McDonald’s, 08-740 85 05, presschef@se.mcd.com

LRFs presstjänst: 08-787 57 77, press@lrf.se

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.