Den 23 oktober utses Sveriges hållbaraste bonde!

Report this content

För andra året i rad delar Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, tillsammans med McDonald’s ut Hållbarhetsstipendiet. Priset går till ett lantbruksföretag med ett extra fokus på miljö och hållbarhet. I år tillkännager LRFs förbundsordförande Helena Jonsson vinnaren under Elmias Lantbruksmässa i Jönköping.

Hållbarhetsstipendiet är en del av samarbetet mellan LRF och McDonald's och premierar lantbruksföretagare som jobbar extra med miljö och hållbarhet. Årets hållbaraste bonde får ett stipendium på 100 000 kronor för att utveckla sitt företagande. Ytterligare två pristagare belönas med 10 000 vardera. Syftet med Hållbarhetsstipendiets är att inspirera fler av Sveriges bönder att engagera sig än mer för ett hållbart jordbruk.

De nominerade 2014 är:

-       Fossilfria Lantbruk i Östergötland som verkar för ett fossilfritt lantbruk, bland annat genom sitt projekt Energifabriken.

-       Christer Nordqvist på Magda Säteri i Sörmland, med sin satsning på kvalitetskött från den utrotningshotade rasen Rödkulla som kan bidra till rasens räddning.

-       Johnny och Karin Nilsson på Ingelstorp i Skåne, med sin produktion av bär och tomater som till 97 procent är baserad på förnybara bränslen och nästan uteslutande på naturligt solljus.

-       Knut Lillienau och Christina Jonsson på Mässviks Säteri i Värmland som driver hela värdekedjan i företaget Grön Ko enligt principen hållbarhet från gård till gaffel.

Media välkomnas

Var: Scen Hall D, Elmia Lantbruk Maskin och Fält, Jönköping

Datum: 23 oktober

Tid: 11.00 prisutdelning, 11.30 eftersnack i LRFs montern B01:16 med vinnarna och juryn