Unga lantbrukare prisas av LRF Ungdomen och McDonald’s

Report this content

Idag presenterades vinnarna i McDonald’s och LRF Ungdomens årliga Kunskapsprogram. Syftet är att främja entreprenörsanda bland unga lantbrukare för att stärka branschen inför framtiden. Priset delades ut av Aida Hadžialić, Gymnasie- och kunskapslyftminister till fyra utvalda unga lantbrukare.

Samarbetet mellan LRF Ungdomen och McDonald’s är ett bra exempel på hur näring, bransch och marknad möts, vilket är nödvändigt och viktigt eftersom det skapar möjligheter att stärka branschen för framtiden. Kunskapsprogrammet är ett verktyg där vi kan stötta och bidra till mer företagsmässighet genom ledarskapsutbildning, marknadsförståelse i hur vi ska öka andelen svensk mat på borden och utvecklande erfarenhetsutbyte sinsemellan unga och entreprenöriella lantbrukare, även internationellt, säger Nils Björid, ordförande LRF Ungdomen.

De som valts ut bland årets sökande unga lantbrukare är:
Sara Johansson från Steninge som driver mjölkproduktion, David Johansson, som tillsammans med sin far driver Helgarums lantbruk, Mimmi Olsson från Borghamn planerar tillsammans med sambon att ta över hans föräldrargård med köttproduktion och slutligen Erik Johansson från Älvsbyn som läser vid SLU Alnarp och arbetar på föräldragården med mjölkproduktion.

Vinnarna av 2015 års Kunskapsprogram, som arrangeras för femte året i rad, kommer under hösten att delta i en kunskapsresa till Österrike. Där arrangeras träffar med lantbrukare och andra representanter för jordbruksnäringen. Dessutom kommer vinnarna och ytterligare tolv unga lantbrukare att delta i en ledarskapsutbildning på McDonald’s Business School under vintern 2015.

Kunskapsprogrammet är ett gemensamt och långsiktigt initiativ mellan LRF Ungdomen och McDonald’s med mål att främja entreprenörskap och generationsväxling bland unga lantbrukare i Sverige.

– Vi vill öka intresset för jobb inom lantbrukssektorn bland unga och inspirera en ny generation lantbrukare för framtida utmaningar. De utvalda unga lantbrukarna är viktiga för McDonald’s framtida försörjning av svenska råvaror med bästa kvalitet, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på McDonald’s Sverige.

Årets jurymedlemmar har varit Aida Hadžialić, Gymnasie- och kunskapslyftsminister, Nils Björid, LRF Ungdomens ordförande, Emma Knaggård Wendt, CEO/Founder Edutain Production samt Raymond Mankowitz, McDonald's kommunikationsdirektör, som tillsammans har valt ut vinnarna.

För mer information, kontakta:

LRFs pressjour tfn 08-787 57 77 eller Alexandra Svenonius, presschef på McDonald’s Sverige, 070-354 85 05, media@se.mcd.com.

Läs mer på www.lrf.se/kunskapsprogrammet

McDonald’s pressbilder kommer att finnas på Flickr

LRF Ungdomen är en organisation och ett nätverk för unga studerande, anställda och egna företagare inom jord, skog trädgård och landsbygdens miljö. Vi är drygt 18 000 LRF-medlemmar i åldrarna 16 till och med 35 år som finns organiserade i 21 ungdomsregioner i Sverige. Vår drivkraft är att vara med och påverka framtidens jord- och skogsbruk och att inspirera fler att välja de gröna näringarna som sysselsättning. Vi vill påverka konsumenter och samhället så att svenska landsbygden kan blomstra i framtiden. LRF Ungdomen är spjutspetsen som driver viktiga frågor för oss unga i LRF med huvudinriktning på företagsutveckling och opinionsbildning.