LRF säljer innehav i Setra Group till Mellanskog

Report this content

2 maj. Mellanskog förvärvar LRFs samtliga aktier i Setra Group AB. LRF äger genom Lantbrukarnas Ekonomi AB drygt 22 % av aktierna i Setra Group vilka nu avyttras. Mellanskog äger efter förvärvet 48.96 % av aktierna i Setra Group.

Övriga aktier ägs av Sveaskog, 50 % och 1,04 % av enskilda personer. Setra Group bildades genom en sammanslagning 2003 av Mellanskog Industri och Assidomän Timber.

– Det känns bra och väldigt naturligt att det är Mellanskog som tar över våra aktier i Setra, eftersom vi har haft en samsyn på hur vi ska utveckla och driva företaget. Nu kan Setra fortsätta förverkliga den strukturplan som tidigare satts upp och koncentrera ägandet till mellansverige, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

– Vi har en långsiktig syn på vårt ägande i sågverksnäringen. Vår bedömning är att det finns en långsiktig positiv efterfrågan på sågat trä och ser det som strategiskt viktigt att vara en betydande ägare av sågverk i Mellansverige, säger Mellanskogs ordförande Börje Lagerquist.

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Setra har 1 100 anställda och omsätter cirka 4,6 miljarder kronor. Omkring 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Japan.

För intervju med Lars-Göran Pettersson, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.
Börje Lagerquist, ordförande Mellanskog 0708-411 707.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.