Positivt med ökade resurser för naturvård

19 september 2012.

LRF Skogsägarna ser positivt på veckans besked från regeringen att man vill satsa ytterligare 334 miljoner kr för att förstärka insatserna för naturvård i skogen.

Enligt uppgifter från såväl miljö- som landsbygdsdepartementet är pengarna ett extra tillskott under 2013-2016 utöver tidigare nivå. 238 miljoner kr går till Naturvårdsverket för att förstärka inrättandet av naturreservat och teckna naturvårdsavtal. Skogsstyrelsen ges 96 miljoner kronor för att förstärka arbetet med att teckna naturvårdsavtal. Möjligheten förstärks också att via Komet-programmet välja att frivilligt satsa på naturvård.

- För familjeskogsbrukets del hoppas vi att dessa extra pengar ska minska den ibland mycket långa kötiden för markägare att få ersättning sina markavsättningar vid reservatsbildningar och andra skyddsformer, säger LRF Skogsägarnas ordförande Sven Erik Hammar.

- Vi ser särskilt positivt på att extra resurser tillförs inom det s.k. Komet-programmet. Det känns som ett erkännande av den försöksverksamhet med frivilliga avsättningar, Komet, som pågått sedan 2009 och som vi har mycket positiva erfarenheter av. I vårt östra grannland Finland har modellen med frivilliga avsättningar permanentats och ersätter hädanefter andra mer formella skyddsformer, berättar Sven Erik Hammar.

Sammanfattningsvis tror LRF Skogsägarna att de extra pengarna kan bidra till att uppmuntra och ta vara på markägarnas vilja och engagemang att på eget initiativ avsätta och utveckla marker med höga naturvärden.

Kontakter:

Sten Frohm
Skogsdirektör, LRF Skogsägarna, sten.frohm@lrf.se , 08-787 58 91

Sven-Erik Hammar
Ordförande, LRF Skogsägarna, svenerik.hammar@lrf.se , 070-691 14 52

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.