Skogsägarna yttrar sig om Levande skogar

LRF och skogsägarföreningarna har lämnat ett gemensamt yttrande över Skogsstyrelsens fördjupade utvärdering av miljömålet Levande skogar. Det är bra att man ser att miljömålssystemet behöver utvecklas för att bli mer motivationsskapande, säger LRF Skogsägarnas ordförande Sven Erik Hammar.

I utvärderingen lyfter Skogsstyrelsen fram den positiva riktningen i skogsbrukets miljöarbete vilket LRF Skogsägarna tycker är bra. Dock gör Skogsstyrelsen en felbedömning när man inte säger sig se någon tydlig riktning i miljön. De objektiva uppföljningar som Riksskogstaxeringen gjort visar på en klart positiv utveckling för flera miljöaspekter. Skogsstyrelsen tycks istället se varje avverkad skog med naturvärden som en nettoförlust, och bortser från att nya miljöer ständigt utvecklas i skogen.

Utvärderingen utgår delvis från Artdatabankens rapportering om bevarandestatus av EU-habitat. LRF Skogsägarna anser att det ger en dålig bild av utvecklingen i miljön.
–De önskvärda nivåer som Artdatabanken fastställt är omöjliga att nå, oavsett vilka insatser man gör. Det leder till ett synsätt där frånvaro av skogsbruk är viktigare än skogsbrukets effekter, säger Gunnar Lindén, naturvårdsexpert på LRF Skogsägarna.

LRF Skogsägarna anser också att analysen av styrmedel för att uppnå miljömålet Levande Skogar bör göras med hänsyn även till andra samhällsmål, liksom till generationsmålet som anger att miljöproblemen ska lösas utan att orsaka ökade miljöproblem utanför Sveriges gränser. Detta har inte Skogsstyrelsen gjort. Här bör man bland annat beakta att ett aktivt skogsbruk gör stor klimatnytta.

LRF Skogsägarna instämmer i Skogsstyrelsens bedömning att miljömålssystemet behöver utvecklas för att bli mer motivationsskapande.
–Med dagens system kan målen inte uppnås oavsett hur stora miljöinsatser vi gör. Förbättringarna osynliggörs i systemet. Ett sådant system motiverar inte oss i skogsbruket till fortsatta ansträngningar, säger Sven-Erik Hammar, ordförande för LRF Skogsägarna.

Våra kontaktpersoner
Sven Erik Hammar, ordförande LRF Skogsägarna, 070-691 14 52