Kulla Lamm årets vinnare av Ung Växtkraft

5 mars 2014.

Otto Ramsay och hans sambo Anna Andersson driver tillsammans företaget Kulla Lamm i Södåkra i nordvästra Skåne. Idag tog de emot utmärkelsen Ung Växtkraft på LRF Ungdomens riksstämma på Sånga-Säby på Ekerö utanför Stockholm.

Otto Ramsay och Anna Andersson tog över gården efter Ottos föräldrar. Idag driver de lammproduktion med tillhörande gårdsbutik. På gården finns cirka 300 tackor och fyra hundar som hjälper till med att valla fåren. Fåren slaktas på ett mindre slakteri i närheten. Därefter styckas köttet på gården och i gårdsbutiken säljs sedan både kött, ull och skinn.
Otto Ramsay och Anna Andersson har också
satsat på en restaurang, Rut på skäret vid Höganäs, där de lagar och säljer mat som är tillagad av gårdens råvaror.

Juryns motivering
Otto Ramsay tar tillvara och förädlar sin lammproduktion utifrån de förutsättningar som ges på den egna gården och i trakten. På ett strategiskt sätt utvecklar han steg för steg sin verksamhet hela vägen från jord till bord. Smakfullt och samtidigt målinriktat paketerar och presenterar han sin verksamhet för allmänheten och synliggör därmed också de mervärden som det svenska lantbruket ger.

Tävlingen Ung Växtkraft är instiftat av Länsförsäkringar och genomförs i samarbete med LRF Ungdomen. Priset på
50 000 kronor delas ut i samband med LRF Ungdomens riksstämma den 5 mars. Juryn består av Carl Henrik Ohlsson, Länsförsäkringar Skaraborg, Jimmy Larsson, LRF Konsult, Håkan Johansson, LRF och Thomas Jöngren, LRF Ungdomen.

För mer information, kontakta:
Otto Ramsay, Kulla Lamm, 0733-89 51 42 eller
Malin Hagbardsson, handläggare LRF, mail: malin.hagbardsson@lrf.se eller tfn: 08–787 51 33