Välkommen på LRF Ungdomens riksstämma 2016

Report this content

Är jord- och skogsbrukaren en planetskötare eller planetförstörare? Temat för LRF Ungdomens riksstämma den 9-10 mars på Sånga-Säby utanför Stockholm är jordbruket och klimatet och Gun Rundquist, SNF, Jan Wärnbäck, WWF, och Lisa Sennerby Forsse, KSLA, kommer att diskutera framtidsfrågorna. En ny styrelse ska väljas och tre unga från Skaraborg, Skåne och Östergötland är föreslagna som nya ledamöter. Media hälsas välkomna!

Jord- och skogsbrukarens roll i klimatfrågan är omdebatterad. Men varför är vi oense och vad är egentligen sant eller falskt? Kan vi hitta gemensamma lösningar om vi förstår varandra bättre? Onsdagen den 9 mars ca kl 15.30 deltar Gun Rundquist, avdelningschef för hav, jordbruk och juridik, Naturskyddsföreningen, SNF, Jan Wärnbäck, talesperson jordbruk, Världsnaturfonden, WWF, och Lisa Sennerby Forsse, preses, KSLA, samt företrädare för LRF Ungdomen och LRF i en paneldiskussion.

Under stämman ska en ny styrelse väljas och i år har valberedningen föreslagit tre nya ledamöter till riksstyrelsen:

Susan Larsson, 31, som bor på Varaslätten. Hon har läst till djurskötare med inriktning grisproduktion och hunnit arbeta ett par år i branschen. Susan Larsson har även studerat till agrotekniker och det var under studierna som hon fick upp ögonen för äggproduktion.

Magnus Jönsson, 28, från Kornheddinge utanför Staffanstorp i Skåne. Där bedriver hans far och bror en växtodlingsgård. Magnus Jönsson läser andra året till lantmästare och kommer att fortsätta det tredje året med inriktning teknik. Han har ett stort intresse för egenproducerad öl och har byggt upp Sveriges för närvarande största humleodling som säsongsvis kräver mycket arbete.

Jacob Eriksson, 27, som bor och jobbar utanför Skänninge i Östergötland. För snart två år sedan tog han lantmästarexamen i Alnarp i Skåne. Under och efter studietiden arbetade han på gården Stävie Hage utanför Lund men för ett år sedan återvände han till familjegården i Öjebro, som har potatis- och växtodling, och började arbeta med sin pappa.

Media är välkommen att vara med under hela eller delar av LRF Ungdomens riksstämma.

Tid: Onsdag 9 mars-torsdag 10 mars 2016.

Plats: Sånga-Säby Kurs & Konferens på Ekerö utanför Stockholm.

För frågor och anmälan, kontakta malin.hagbardsson@lrf.se, 08-787 51 33.

Mer information finns på www.lrf.se/riksstamma2016

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs presstjänst: 08-787 57 77
Här hittar du samtliga LRFs pressmeddelanden www.lrf.se/Pressmeddelanden/

LRF Ungdomen är en organisation och ett nätverk för unga studerande, anställda och egna företagare inom jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF Ungdomen är spjutspetsen som driver viktiga frågor för unga i LRF med huvudinriktning på företagsutveckling och opinionsbildning.