Toalettvatten blir växtnäring på Hölöåker

Report this content

– Det ska bli spännande att se hur toalettvattnet fungerar som gödsel. Genom de nya toalettlösningarna som spolar väldigt lite vatten kan vi få ett ännu mer koncentrerat och näringsrikt gödselmedel vilket är en förutsättning för det moderna jordbruket, säger Håkan Eriksson, ägare till gården Öhr. Det finns cirka 30 000 enskilda avlopp i Mälardalen som är i så dåligt skick att de medverkar till miljöproblem som till exempel algblomning. Projektet "Avlopp i kretslopp" syftar till att minska påfrestningarna på miljön och samtidigt bidra till ett mer hållbart jordbruk genom att samla in toalettvatten från hushållen i området och sedan omvandla det i en testanläggning.
– Genom att sprida toalettvatten på våra åkrar tar vi till vara på ett värdefullt gödselmedel och skapar ett hållbart kretslopp, det är bra för miljön, säger Gösta Andersson på LRF Mälardalen.
Senast år 2015 ska minst 60 procent av den fosfor som finns i toalettvatten utnyttjas som växtnäring, varav minst hälften ska tillbaka till åkermarken, det har riksdagen beslutat. Förutsättningen för det är att det finns lantbruksföretagare som ser detta som en miljösäker kretsloppslösning, och att det finns tillgång till lokalt avloppsvatten från slutna tankar från närliggande hushåll. – Det är fantastiskt att få vara med i ett sånt här spännande projekt. Genom att samla in och sprida toalettvattnet bidrar vi till en bättre och friskare miljö, färre sjuka sjöar och ett mer hållbart jordbruk, avslutar Anna Calo, projektledare på Telge Nät Testerna som nu pågår i pilotanläggningen i Hölö utanför Södertälje ligger till grund för den storskaliga anläggning som ska byggas under 2011. Anläggningen kommer att ha parallella system för att ureahygienisera och våtkompostera toalettvatten.
FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Anna Calo, projektledare Telge Nät. Telefon: 08 553 221 26 E-post: anna.calo@telge.se

Om Telge Nät AB Telge Nät distribuerar el, energitjänster, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät och vatten till över 80 000 boende, företag och verksamheter i Södertälje och Nykvarns kommuner. Förutom att leverera själva energin ansvarar Telge Nät även för underhåll, reparation och utbyggnad av de lokala näten och ledningarna. Företaget ingår i koncernen Telge, har cirka 160 anställda och omsätter 800 mkr. www.telgenat.se