Global Crossing första företaget att förvärva Lucent Technologies heloptiska korskopplare Lucents WaveStar LambdaRouter, som utvecklats av Bell Labs, är 16 gånger snabbare än de elektroniska korskopplare som används i dagens kommunikationsnätverk Global Crossing blir den första köparen av Lucent WaveStar LambdaRouter, världens första högpresterande heloptiska korskopplare för kommunikationsnätverk. Inom ramen för mångmiljondollarsavtalet kommer Global Crossing att sätta upp LambdaRouters i USA och i Europa. LambdaRouters ansluter, sänder och distribuerar datatrafik i Global Crossing optiska transatlantiska multikabelnät. LambdaRouter, som utvecklats av Lucent Bell Labs på 18 månader, är 16 gånger snabbare än de elektroniska korskopplare som vanligtvis används i kommunikationsnät, och den kan förmedla miljarder e-postmeddelanden i sekunden. I kärnan av LambdaRouter finns två uppsättningar av 256 mikroskopiska speglar. Varje uppsättning är fäst på en kiselyta mindre sex kvadratcentimeter. Med hjälp av avancerad programvara vinklas speglarna så att de kan reflektera, eller styra, våglängder från inkommande till utgående fiber, vilket eliminerar den långsamma, energikrävande konverteringen till elektriska signaler i dagens fjärrnätverk. Global Crossings nätverk är branschens första transatlantiska nät som har ett så kallat mesh-skydd. "Mesh protection" är en transmissionsmetod som skyddar överföringen av datatrafik genom att omfördela optisk reservkapacitet i det befintliga multikabelnätet i händelse av avbrott i en eller flera av de optiska kablarna. - Global Crossing har ett av världens mest avancerade fiberoptiska telekommunkationsnätverk som inkluderar de nordiska huvudstäderna. Vi levererar tjänster till våra kunder som ställer högsta krav på hastighet, tillgänglighet och säkerhet. Med införandet av Lucents LambdaRouter i vårt globala nätverk befäster vi vår position som ledande leverantör av kommunikationslösningar till företag och operatörer runtom i världen, säger Dag Aanensen, General Manager Nordic M&S, Global Crossing. Global Crossing gjorde flera framgångsrika tester förra året med LambdaRouter mellan New York City och England. Ett flertal andra kunder till Lucent håller nu på att testa LambdaRouter. - Avtalet med Global Crossing visar att Lucents kunskaper och lösningar inom optiska nät ligger långt fram i utvecklingen, mycket beroende på de innovationer som tagits fram genom Bell Labs. För Lucent i Sverige innebär detta att vi får ytterligare en viktig referenskund för avancerade optiska nätlösningar. Denna affär bekräftar också vår ledande position inom heloptiska höghastighetsnät, säger Hans Rundberg, vd för Lucent Technologies i Sverige. Global Crossing Global Crossing Ltd. levererar telekomlösningar i världens första integrerade globala IP-baserade nät, som kommer att omfatta cirka 100 000 route miles (eng), med täckning i 27 länder och fler än 200 större städer. Företaget är representerat i hela Amerika, Europa och Asien/Stillahavsregionen. Global Crossing Solutions tillhandahåller integrerade telekomlösningar till stora världsomfattande företag. Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänstföretag och kunder inom näringslivet. Bell Labs, står bakom företagets utveckling och forskning. Lucent fokuserar på snabbväxande områden så som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, webbaserade företagslösningar som länkar samma privata och publika nätverk, nätverksdesign och konsulttjänster. Huvudkontoret ligger i Murray Hill, New Jersey i USA. För mer information om Lucent Technologies, besök www.lucent.com och www.bell- labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/21/20010521BIT00910/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/21/20010521BIT00910/bit0002.pdf