Irländska Meteor lanserar GSM-nätverk levererat av Lucent Technologies

Irländska Meteor lanserar GSM-nätverk levererat av Lucent Technologies Lucent Technologies har slutit ett avtal på USD 70 miljoner med Irlands tredje största mobiloperatör, Meteor Mobile Communications (Meteor). GSM- nätverket, som levererats av Lucent Technologies, lanserades i Dublin under förra veckan. Nätverket bygger på en avancerad GSM-teknik och har tagits fram speciellt för att hantera den förväntade ökningen av mobiltelefonabonnenter på Irland. Det är redan från början förberett för uppgradering till höghastighetsnätverk med både GPRS-tjänster och tredjegenerationens (3G)- tjänster. Tester med GPRS pågår för fullt. Meteor kommer även att använda Lucents lösningar för tjänsteplattformer för att erbjuda mobila tjänster till både företags- och privatkunder. Lucents nätverk, som omfattar både GSM 900 MHz och 1800 MHz, har konstruerats kring Lucents olika hård- och mjukvaruprodukter, inklusive Intelligenta Nätverkslösningar (IN) som Lucents PrePaid lösning. Med hjälp av Lucent Worldwide Professional Services lyckades Meteor lansera sina tjänster på kort tid och samtidigt hålla maximal täckning och kapacitet. - Lucent Technologies fortsätter att vinna intressanta GSM kontrakt i Europa. Vi kommer i Sverige att bygga vidare på våra stora framgångar med ett flertal operatörer för att också omfatta billing, IN-lösningar, ATM/IP- nät och mobilt Internet, säger Hans Rundberg, vd för Lucent Technologies i Sverige. För ytterligare information Vänligen se rubriken "Ireland's Meteor Mobile Communications Prepares to Launch Lucent Technologies-supplied GSM Network" på www.lucent.com. Meteor Mobile Communications Meteor levererar konkurrenskraftiga och lättillgängliga mobila tjänster för en ny generation av irländska kunder. Meteor har hög kvalitet på systemdesign, implementation och drift. Den tredje mobiltelefonlicensen kommer att tillföra en nationell mobiltelefonitjänst som använder både DCS 1800 och GSM teknik. Meteor grundades för att ge de Irländska folket fördelarna med expertis och styrka från våra aktieägare inklusive RF Communications, kombinerat med lokalt intresse, kunskap och ett starkt namn och Western Wireless International med drifterfarenhet. För ytterligare information, besök hemsidan på www.meteor.ir. Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara samt integrerade kretsar och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänsteföretag och kunder inom näringsliv och förvaltning. Uppbackat av Bell Labs, ett av världens främsta centra för forskning och utveckling, fokuserar Lucent på snabbväxande områden som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, halvledare och optisk kommunikation, webbaserade företagslösningar som länkar samman privata och publika nätverk samt nätverksdesign och konsulttjänster. För mer information om Lucent Technologies, besök hemsidan på www.lucent.com och www.bell-labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00550/bit0001.pdf