Lucent bygger ut GSM-nät med GPRS i Indien

Lucent bygger ut GSM-nät med GPRS i Indien Skriver avtal om strategiskt samarbete med Escotel för att främja utvecklingen av tillämpningar och tjänster Lucent Technologies meddelar att man sju månader före utsatt tidplan är klar med den första fasen av uppgraderingen av den indiska GSM-operatören Escotels nät. Escotels tjänster täcker nu ytterligare ett 30-tal städer och når fler kunder än tidigare prognoser. Escotel är idag den snabbast växande mobiltelefonoperatören i Indien och dessutom marknadsledande i delstater som Uttar Pradesh (Väst), Haryana och Kerala. I utbyggnaden av Escotels mobila nätverk levererar Lucent utrustning och programvara för intelligenta nät som ska ligga till grund för en rad avancerade tjänster, bland annat förbetalda abonnemang med flexibla taxor. Tack vare avancerad programvara för virtuella privata nät (VPN) och debitering genom Lucent SurePay , kan Escotel snabbt etablera sig på den lukrativa telefonkortsmarknaden. Escotel kan erbjuda sina kunder virtuella telefonkort och nya tjänster som virtuella privata nätverk, universalnummer samt vidarekoppling ("follow me"). I maj i år skrev Lucent ett treårsavtal med Escotel för uppdatering av den mobila GSM-tjänsten och utbyggnad av räckvidden till nya städer. Uppdraget är uppdelat i tre faser och i den andra fasen ska Lucent färdigställa nätet för GPRS. Ordern uppgår till ett värde av USD35 miljoner. GPRS är ett höghastighetsnät som ökar tillgängligheten för mobilt Internet och datakommunikation för en ny generation trådlösa kommunikationsplattformar. I enlighet med detta kommer Lucent att uppgradera växlar för mobil kommunikation och kontrollbasstationer samt öka nätverkskapaciteten till mer än 700 000 abonnenter i mer än 200 städer fram till år 2003. Som komplement till utbyggnaden av GPRS-nätet inleder Lucent och Escotel ett strategiskt tekniksamarbete. Företagen har tecknat ett samarbetsavtal för att etablera ett gemensamt designcenter för framtidens nätverk. Parterna kommer tillsammans att utveckla och anpassa lösningar och definiera kommande produkter för den indiska telekom-marknaden. För ytterligare information: Vänligen se bifogat original, "Lucent completes phase 1 ahead of schedule on US$35 million". Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara samt integrerade kretsar och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänsteföretag och kunder inom näringsliv och förvaltning. Uppbackat av Bell Labs, ett av världens främsta centra för forskning och utveckling, fokuserar Lucent på snabbväxande områden som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, halvledare och optisk överföring, webbaserade företagslösningar som länkar samman privata och publika nätverk samt nätverksdesign och konsulttjänster. För mer information om Lucent Technologies, besök hemsidan på www.lucent.com och www.bell-labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/09/20001109BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/09/20001109BIT00660/bit0002.pdf