Lucent Technologies får 3G-order från KPN Mobile

Lucent Technologies får 3G-order från KPN Mobile Ordern innefattar UMTS-nät i Nederländerna, Belgien och Tyskland Holländska KPN Mobile har tecknat avtal med Lucent Technologies vad gäller UMTS-nät i Nederländerna, Belgien och Tyskland. Enligt överenskommelsen kommer Lucent i ett första skede att leverera den största delen av radionätet till ett värde av 100 miljoner euro under perioden 2001 till 2002. Detta innefattar UMTS-radionätet som innehåller Lucents Flexent-produkter. KPN Mobiles val av Lucent beror till stor del på att Bell Labs var tidigt ute med utvecklingen av den teknik som UMTS bygger på. En annan avgörande faktor var Lucents tidigare framgångsrika implementeringar av liknande projekt. - Det är mycket tillfredsställande att nu även KPN Mobile väljer Lucent Technologies som UMTS-leverantör. 3G har äntligen blivit mera konkret som industrisatsning för Europa samt plattform för mobilt Internet, säger Hans Rundberg, VD för Lucent Technologies i Sverige. - Vi har till exempel redan bra kunder i T-Mobil och Telefonica Moviles och för några veckor sedan tog Lucent en jätteorder i USA på 3G värd 50 Miljarder SEK från Verizon. Lucent är idag världsledande inom CDMA-teknik och har installerat drygt 45 000 basstationer i drygt 160 nät runt om i världen. Lucent har samarbetat med japanska NTT DoCoMo sedan 1996 för att kommersialisera den trådlösa tekniken för UMTS, som går under beteckningen W-CDMA. Lucent använder både den kommersiella erfarenheten och nästa generations W-CDMA i utvecklingen av den nya serien av trådlösa basstationer, Flexent OneBTS. För ytterligare information Vänligen se rubriken "KPN Mobile selects Lucent Technologies for third generation UMTS network" på www.lucent.com. Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänstföretag och kunder inom näringslivet. Bell Labs, står bakom företagets utveckling och forskning. Lucent fokuserar på snabbväxande områden så som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, webbaserade företagslösningar som länkar samma privata och publika nätverk, nätverksdesign och konsulttjänster. Huvudkontoret ligger i Murray Hill, New Jersey i USA. För mer information om Lucent Technologies, besök www.lucent.com och www.bell- labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/27/20010427BIT01420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/27/20010427BIT01420/bit0001.pdf