Lucent Technologies lanserar förbättrad kapacitet och täckning för 3G-nät

Lucent Technologies lanserar förbättrad kapacitet och täckning för 3G- nät Basstationen OneBTS med Bell Labs "Intelligenta antenner" innehåller BLAST-teknik som ökar täckningen och kapaciteten hos UMTS- och CDMA2000 nät. Lucent har lanserat en unik serie av ytterligare förbättringar av sin 3G- plattform. Målet är att öka livslängden för de mobila operatörernas nätinvesteringar. Flexent One BTS är en basstation för 3G som kommer att ha intelligenta antenner, IA, och BLAST-teknik med utbyggd förstärkningskapacitet. Basstationen har utvecklats av Bell Labs för att säkerställa att den växande skaran av användare av mobila tjänster skall ha ett fortsatt bra stöd framöver. Till skillnad från enskilda IA-lösningar har den designats för att lätt kunna integreras med olika typer av antenner och förstärkare som gör det möjligt att öka kapaciteten och täckningen utan att bygga ut fler basstationer. OneBTS är Lucents vanligaste basstationslösning för 3G-standarder som UMTS and CDMA2000. Den lägger grunden för en mjuk utveckling från de enklaste överföringsteknikerna till intelligenta antenner och slutligen till antenntekniker som BLAST (Bell Labs Layered Space - Time). BLAST och liknande tekniker är under utvärdering av globala standardiseringsorganisationer och kommer att höja täckningen och kapaciteten i trådlösa nät rejält. Beroende på hur en operatörs nätverk är kopplat och konfigurerat kan intelligenta antenner förbättra täckningen med upp till 70 procent och systemkapaciteten med upp till 100 procent. Under ideala förhållanden beräknas ökningen bli ännu större. Med den förväntade explosionen av höghastighetstrafik på Internet, kommer OneBTS att kunna dra nytta av den effektivitet som erbjuds av BLAST, vilken är den virtuella marknadsplatsens mest avancerade teknik för intelligenta antenner. Genom att lägga BLAST till OneBTS kan kapaciteten av ett givet frekvensband öka proportionerligt med antalet antenner. Bell Labs forskare har visat att BLAST kan förbättra nätverkskapaciteten med upp till 300 procent i en typisk konfiguration. Lucents IA/BLAST sammanfaller med strategin att hjälpa och förbättra operatörernas affärsupplägg vad gäller 3G. Detta är speciellt viktigt för operatörer som planerar att lägga ned stora summor på nya licenser och infrastruktur för att snabbt och kostnadseffektivt möta efterfrågan av höghastighetstjänster på Internet. - Det är roligt att lansera OneBTS för att ytterligare markera Lucent Technologies starka roll inom 3G, säger Hans Rundberg, vd Lucent Technologies i Sverige. - BLAST tekniken har rönt ett stort intresse i branschen en tid tack vare banbrytande teknologier och det är mycket tillfredsställande att den nu finns kommersiellt tillgänglig. För ytterligare information Vänligen se rubriken " Lucent Technologies unveils capacity, coverage enhancements to preserve operator investments in its 3G wireless platform" på www.lucent.com. Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänstföretag och kunder inom näringslivet. Bell Labs, står bakom företagets utveckling och forskning. Lucent fokuserar på snabbväxande områden så som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, webbaserade företagslösningar som länkar samma privata och publika nätverk, nätverksdesign och konsulttjänster. Huvudkontoret ligger i Murray Hill, New Jersey i USA. För mer information om Lucent Technologies, besök www.lucent.com och www.bell- labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00630/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00630/bit0002.pdf