Lucent Technologies presenterar andragenerationens softswitch, mjukvaruväxel, för leverans av röst, data och multimedia på globala nätverk Den nya mjukvaruväxeln med ökad prestanda utgör en programmerbar plattform för nya tjänster för IP- och ATM-nätverk. Lucent har presenterat sin andragenerations mjukvaruväxel, softswitch, "hjärnan" i en ny nätverks-arkitektur som gör det möjligt för tjänsteföretag inom kommunikation att snabbt introducera nya tjänster och mer effektivt hantera samkörning av röst- och datatrafik på sina nätverk. Mjukvaruväxeln är designad för att möta kraven på pålitlighet, prestanda och skalbarhet hos de största globala leverantörerna, inklusive tredjegenerationens (3G) nätverksoperatörer. Växeln har hög programmerbarhet och tillåter leverantörerna att snabbt lägga in nya tjänster och anpassa den till nya standarder och protokoll. Lucents växel stödjer både Internet Protocol (IP) och Asynchronous Transfer Mode (ATM) baserade nätverk. Den nya växeln lanserades vid industrikonferensen SUPERnet 2001. Lucent har även presenterat förbättringar i mjukvaran för sin marknadsledande medieportal, som riktar nätverkstrafiken till rätt mottagare. Den nya mjukvaruväxeln kontrollerar och dirigerar trafiken genom dessa portaler. Mer än tio tjänsteleverantörer, både lokala och internationella mobiloperatörer i Nordamerika, Europa och Asien testar just nu den senaste versionen av Lucents växel. Lucents nya växel är produkten av ett tekniksamarbete lett av Bell Labs med stöd av och kompetens från två uppköpta företag, Ascend Communications och Excel Switching Corp. Växeln innehåller två programmerbara lager, vilket innebär att det går att skapa eller ändra tjänster i applikationslagret samtidigt som samtalskontrollagret kan anpassas till nya standarder. Under de kommande nio månaderna planerar Lucent att lansera en serie av nya växlar genom uppgradering av mjukvaror. Lanseringarna kommer att inkludera ett standardbaserat gränssnitt som är skapat för att kunna arbeta mot flera leverantörers nätverk, medieutbud, applikationsservrar och utvecklande klass-5 tjänster. För ytterligare information Vänligen se rubriken "Lucent Technologies introduces second-generation Softswitch to deliver voice, data and multimedia services on global packet networks" på www.lucent.com. Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara samt integrerade kretsar och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänsteföretag och kunder inom näringsliv och förvaltning. Uppbackat av Bell Labs, ett av världens främsta centra för forskning och utveckling, fokuserar Lucent på snabbväxande områden som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, halvledare och optisk kommunikation, webbaserade företagslösningar som länkar samman privata och publika nätverk samt nätverksdesign och konsulttjänster. För mer information om Lucent Technologies, besök hemsidan på www.lucent.com och www.bell-labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00530/bit0002.pdf