Lucent Technologies sluter avtal med Telecom Italia

Lucent Technologies sluter avtal med Telecom Italia Telecom Italia har valt ut Lucent Technologies som leverantör till sitt paneuropeiska höghastighetsnät. Kontraktet som löper över fyra år inkluderar leveranser av optisk utrustning och service och uppgår till ett värde av 754 miljoner kronor (75 miljoner USD). Telecom Italia kommer att använda Lucent Technologies optiska nätverkssystem för att driftsätta sitt fiberoptiska nät på 11 000 km. Lucent Technologies OLS 400G laser ökar en fibers kapacitet genom att dela upp ljus i olika våglängder - eller färger - där varje våglängd eller färg transporterar olika typer av information. Med 400 gigabits total kapacitet kan systemet på en sekund transportera cirka 80 miljoner e-post meddelanden på en sida var. Med den vidgade bandbredden kommer det bli möjligt att avsevärt öka nedladdnings-hastigheten från Internet och öka hastigheten när det gäller att sända dokument och data över nätet. - Att Telecom Italia har valt Lucent Technologies som leverantör av sitt optiska stomnätverk är intressant även i ett svenskt perspektiv, säger Hans Rundberg, vd för Lucent Technologies i Sverige. Här i Sverige levererar vi samma system för bland andra även Telias och Tele1 Europes stomnätverk. Avtalet med Telecom Italia visar att Lucent Technologies bekräftar sin position som en ledande europeisk aktör inom optiska nätverk. För ytterligare information Vänligen se rubriken "Telecom Italia picks Lucent Technologies to equip its European optical backbone" på www.lucent.com. Telecom Italia Group Telecom Italia Group är ett av världens främsta telekomföretag och ledande i Italien. Det är också ett av Italiens största företag. Den internationella fokusen ligger på Europa, Latinamerika och Medelhavsområdet. För information besök hemsidan www.telecomitalia.it. Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara samt integrerade kretsar och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänsteföretag och kunder inom näringsliv och förvaltning. Uppbackat av Bell Labs, ett av världens främsta centra för forskning och utveckling, fokuserar Lucent Technologies på snabbväxande områden som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, halvledare och optisk kommunikation, webbaserade företagslösningar som länkar samman privata och publika nätverk samt nätverksdesign och konsulttjänster. För mer information om Lucent Technologies, besök hemsidan på www.lucent.com och www.bell- labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/16/20001116BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/16/20001116BIT00320/bit0002.pdf