Lucents DSL-system kommer närmare användarna

Lucents DSL-system kommer närmare användarna Lucents nya Stinger-system för DSL-kommunikation kan placeras utomhus, utanför operatörens lokalstation. Med kortare avstånd till användarna får nätet högre bandbredd och större räckvidd. Lucent Technologies lanserar två nya modeller i Stinger-serien med accesskoncentratorer för DSL-kommunikation (Digital Subscriber Line). Produkterna vänder sig till operatörer och underlättar utbyggnad av avancerade bredbandstjänster. De nya modellerna Stinger Remote Terminal (RT) tar mindre plats och är mer miljötåliga än tidigare Stinger-system. De är konstruerade för att tåla svåra miljö- och väderförhållanden och kan installeras utomhus, utanför teleoperatörens lokalstationer. Genom att DSL-utrustningen därmed kan placeras närmare abonnenterna slipper man drabbas av de avståndsbegränsningar som påverkar all DSL-trafik. - Avståndsbegränsningar har varit ett stort hinder för att bygga ut våra DSL-förbindelser. Ju längre ifrån lokalstationen som kunden befinner sig, desto långsammare blir den förbindelse som vi kan erbjuda. Och vid större avstånd än 4 800 meter kan många potentiella kunder inte alls få någon DSL-tjänst. Genom att flytta ut DSL-utrustningen närmare kunderna slipper vi detta problem och får möjlighet att nå fler abonnenter med högre hastigheter, säger Kelly O'Neil, operativ chef vid CoServ, en bredbandsleverantör i Dallas-området. - Vi bygger vårt bredbandsnät med Lucents Stinger-plattform och är mycket nöjda med produkternas kvalitet och prestanda. Den nya tåliga versionen av Stinger-systemet ger oss store flexibilitet vid utbyggnaden, så att vi kan nå ut till fler kunder, med högre hastigheter och till lägre kostnad, säger Dr. Bernd Schlobohm, vd för QSC, en tysk bredbandsleverantör som kommer att installera över 1 000 Stinger-system i 40 större städer över hela Tyskland. Lucent lanserar nu också SHDSL-funktioner för Stinger-serien. SHDSL (single-line high bit rate DSL) är en kommande standard för symmetriska datanättjänster över en tvåtråds kopparledning. Internationella teleunionen, ITU, väntas fastställa den officiella standarden för SHDSL i februari 2001. SHDSL lämpar sig bäst för professionella nättjänster där det krävs symmetrisk bandbredd, där trafiken går lika snabbt i båda riktningarna. SHDSL ger hastigheter mellan 192 kbit/s och 2,32 Mbit/s. Tack vare den kommande standarden blir det enklare för SHDSL-utrustning från olika leverantörer att samverka. Lucent Technologies Lucent Technologies designar och levererar system, mjukvara samt integrerade kretsar och service till nästa generations kommunikationsnätverk för operatörer, nättjänsteföretag och kunder inom näringsliv och förvaltning. Uppbackat av Bell Labs, ett av världens främsta centra för forskning och utveckling, fokuserar Lucent på snabbväxande områden som bredband och infrastruktur för mobilt Internet, kommunikationsmjukvara, halvledare och optisk överföring, webbaserade företagslösningar som länkar samman privata och publika nätverk samt nätverksdesign och konsulttjänster. För mer information om Lucent Technologies, besök hemsidan på www.lucent.com och www.bell-labs.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/14/20001114BIT00670/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/11/14/20001114BIT00670/bit0002.doc