LudvikaMining - apatitprojektet i Kiruna

LudvikaMining - apatitprojektet i Kiruna Som tidigare meddelats har en feasibility-studie av apatitprojektet genomförts under år 2001. Denna visade så positiva resultat i processutveckling och ekonomiska kalkyler avseende driftskostnader och investeringsvolymer att samtliga involverade parter var överens om en fortsättning. Processen, delvis nyutvecklad, har testats i pilotskala. Ett större tonnage har testats i en pilotanläggning för att verifiera processtekniken vid kontinuerlig drift och för framtagning av större mängder koncentrat (färdig produkt) för kunds räkning. Detta prov har levererats och fabrikstestas för närvarande i processindustri för konstgödselframställning. Testerna beräknas vara avslutade under mars månad. Genomförandet av projektet går nu in i en slutfas. Denna kommer att genomföras i Kiruna Apatit AB, som är ett helägt dotterbolag till LudvikaMining. I denna slutfas skall förhandlingar med tilltänkta partners genomföras. Dessa förhandlingar skall leda till slutgiltiga dokument som kompanjonavtal, marknadsavtal och affärsavtal. Även bindande anbud för byggande av anläggningar och övriga investeringar skall upprättas. Likaså skall slutgiltiga avtal med partners, finansiärer och banker avseende en totalfinansiering för byggande och uppstart av anläggningen färdigförhandlas. Ett slutgiltigt beslut om byggande av anläggningen beräknas, enligt upprättad projektplan, kunna tas inom fem månader efter start av denna avslutande fas. Kiruna Apatit AB avses att kapitaliseras av LudvikaMining med partner för genomförande av ovan redovisade aktiviteter fram till definitivt investeringsbeslut. LudvikaMining AB (www.ludvikamining.se) Lars-Gösta Bergling VD ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00930/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00930/bit0001.pdf