• Lufthansa/

AirlineCheckins: Automatisk incheckningstjänst finns nu tillgänglig som app med nya funktioner

AirlineCheckins finns nu tillgänglig både för iOS and Android

Den automatiska incheckningen för fler än 200 flygbolag runt om i världen kompletteras med nya funktioner och tjänster

Tjänsten finns nu även tillgänglig som en B2B-lösning och kan enkelt integreras som system för att hantera affärsresor

När börjar incheckningen? Vad är mitt bokningsnummer? Får jag sitta på min favoritplats på planet? AirlineCheckins användare behöver inte ställa sig de här frågorna längre. Från och med nu finns appen tillgänglig för både iOS och Android i respektive appbutik. Applikationen, som är utvecklad av Lufthansa Innovation Hub, gör tjänsten mer transparent och mer användarvänlig, och utgör grunden för ytterligare resetjänster relaterade till resenärernas flygningar.

Mer specifikt innebär detta att AirlineCheckins kommer att fortsätta att checka in användarna automatiskt på deras resor och ta hänsyn till deras favoritplatser på planet. Tjänsten fungerar för alla flygbolag som använder sig av incheckning online. När man väl har börjat använda sig av appen kommer man aldrig mer behöva oroa sig för sina incheckningar igen. Applikationen gör det möjligt att hålla koll på incheckningsstatus på flighterna och hantera sina resor när som helst. Personlig information som platspreferens, lojalitetsprogram eller resepartners kan laddas upp och användas i appen. Appen skickar även ut notiser med aktuell flygstatus och eventuella ändringar av gater. Funktionerna kommer kontinuerligt att uppdateras och utökas med fler tjänster. Lanseringen av en prenumerationsmodell som ger användarna tillgång till loungerna på flygplatserna och Wi-Fi ombord på planen är just nu i planeringsstadiet.

Till grund för utvecklingen av appen ligger feedback från över 2500 AirlineCheckins-användare som Lufthansas Innovation Hub frågade om tjänsten.

”Våra användare gillar den automatiska incheckningen. Med appen möter vi efterfrågan på ökad transparens och snabbare tillgång till tjänsten. Dessutom gav undersökningen värdefulla insikter om hur vi ska vidareutveckla tjänsten för våra bonusprogramskunder. I och med detta utvecklar vi vår app kontinuerligt med ytterligare resetjänster”, säger Kristian Weymar, AirlineCheckins projektledare på Lufthansa Innovation Hub.

AirlineCheckins som företagslösning

AirlineCheckins finns nu också tillgängligt som en B2B-lösning. Tack vare ett nyligen utvecklat programmeringsgränssnitt (API) kan den nya incheckningslösningen enkelt integreras i företagens resehanteringssystem. Företagets anställda checkas då in automatiskt under alla sina affärsresor. Integrationen underlättar för alla företag vars anställda reser mycket. För mer information och detaljer om AirlineCheckins som företagslösning, vänligen besök: www.airlinecheckins.com/business

Lufthansa Group
Florian Gränzdörffer