• Lufthansa/

Ännu en milstolpe för Münchens flygplats: Ny terminalbyggnad sätter ny standard för kvalitet, bekvämlighet och attraktiva omgivningar

Den 26:e april 2016 påbörjas ett nytt kapitel för Münchens flygplats: med öppningen av den nya terminalbyggnaden – Tysklands första midfield-terminal – kommer Europas enda femstjärniga flygplats återigen sätta nya standarder för utmärkt service, expertis och hållbarhet. Terminalen är en fortsättning på det lyckade samarbetet mellan Münchens flygplats och Lufthansa. Likt samarbetet kring bygget av Terminal 2 har man samarbetat kring designen, byggandet och finansieringen av det nya passagerarområdet. Den Münchenbaserade arkitektfirman Koch + Partner valdes för design och planering av terminalbyggnaden.

Den nya terminalbyggnaden kommer ge Münchens flygplats 27 nya gater där passagerarna kan gå ombord på flygplanen utan busstransport. I och med invigningen av den nya terminalbyggnaden kommer kapaciteten för Terminal 2, som används av Lufthansa och dess partners inom Star Alliance, öka till 36 miljoner passagerare per år. Detta är en ökning med 11 miljoner passagerare. Som ett av världens mest avancerade passagerarområden, kommer den nya terminalbyggnaden erbjuda passagerarna trevliga omgivningar, ett brett utbud av shopping och restauranger, och andra bekvämligheter i en attraktiv och luftig miljö. Passagerarna kommer också kunna välja mellan fem nya Lufthansa-lounger.

Incheckning kommer att ske i Terminal 2, sedan genomförs pass- och bagagekontroll innan passagerare går ombord på flygplatsens egna underjordiska transportsystem som tar passagerarna till den nya byggnaden på under en minut. Här möts de av samma kvalitetsstandard som de har kommit att förvänta sig av Terminal 2. Givetvis finns gratis tillgång till flygplatsens Wi-Fi, och det finns även möjlighet att koppla datorn till USB- och strömuttag i vänthallarna.

Det som väntar passagerarna i den nya terminalbyggnaden är en helt ny mat- och shoppingupplevelse, med 15 butiksområden, sju restauranger och caféer samt tre taxfreezoner i ett luftigt, 7 000 kvadratmeter stort område. Arkitekturen, shoppingmöjligheterna och det breda utbudet av mat och dryck speglar den Bayerska livsstilen och Münchens unika karaktär. Byggnaden innehåller också flera bekvämligheter för att möta den moderne resenärens behov och önskemål, allt från tysta områden med vilstolar, lekområden för barnen, skötbord både på herrarnas och damernas toaletter, samt fyra duschar. All service ligger mitt i den nya byggnaden för enkel och snabb tillgång för samtliga passagerare. Från området är det bara några steg bort till Lufthansas lounger. Med sina 4 000 kvadratmeter fördubblar de nya loungerna det totala loungeområdet i Terminal 2. Det nya konceptet inkluderar en takterrass, panoramafönster och en bar med utsikt över flygplanens uppställningsplats.

-          Utbyggnaden av Terminal 2 med den nya satellitbyggnaden kommer att göra att flygbolagen inom Lufthansa Group i München blir ett bättre och mer attraktivt alternativ för passagerare från hela världen. Vår investering i högklassiga anläggningar är ett synligt åtagande för fortsättningen av framgångssaga i München, säger Casten Spohr, VD för Lufthansa.

Hjärtat av det nya passagerarområdet är en marknad, belyst av naturligt ljus. Marknadens stånd, alla med ett eget tema, är en autentisk hyllning till Viktualienmarkt, Münchens välkända marknadsplats.

Terminalbyggnaden sätter också nya standarder för miljövänlighet och energieffektivitet. Med avancerade byggmaterial och innovativa värme-, kyl-, och ljusteknologier minimeras energianvändandet. Genom en särskild klimatoptimerad fasad kan den nya terminalbyggnadens koldioxidutsläpp minskas med 40 procent jämfört med flygplatsens andra terminalbyggnader. Dessa 4,5 meter breda zonerna separerar den luftkonditionerade insidan av byggnaden från utsidan och agerar som klimatbuffert. I dessa zoner finns också rulltrappor där passagerarna kan åka mellan våningarna. Fasaden är byggd med ett nyutvecklat glas som har en beläggning som släpper in solljus men som stänger ute värmen.

Terminalbyggnaden färdigställdes i tid och inom den fastställda budgeten: de första förberedelserna på platsen påbörjades sommaren 2011 och själva byggarbetet startade våren 2012. Grundenstenen lades den 23:e april 2012 och taklagsfesten hölls den 12:e september, 2013. Konstruktionen av byggnaden stod färdig under hösten 2015. Därefter följde en testperiod med omfattande tester som involverade fler än 3 000 deltagare i rollerna som passagerare.

Marielle Björklund Poveda
Tel: +46 76 546 12 05