Bättre komfort i Lufthansas A380 med svenskt luftbefuktningssystem

CTT Systems kabinbefuktningssystem ökar välbefinnandet i nya förstaklasskabinen

Lufthansa är det första globala flygbolaget som erbjuder en högre fuktnivå i sina A380. Ökad luftfuktighet bidrar till bättre sömn under flygning och minskar problem så som torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet och jetlag. Dessutom, smakar mat och dryck ombord bättre.

Airbus A380s ankomst till Stockholm-Arlanda idag är första gången en A380 besöker Sverige. Idag offentliggörs också samarbetet mellan Lufthansa och svenska CTT Systems AB. Lufthansa har deltagit i utvecklingen av CTT:s kabinbefuktningssystem, Cair™, som installerats i Lufthansas A380 och dess helt nya förstaklasskabin.

”Lufthansa har utvecklat en av de mest sofistikerade förstaklasskabinerna. Kabinen är tyst, bekväm och tack vare svensk teknologi är luften ombord nu mer behaglig”, säger Harro Julius Petersen, Lufthansa General Manager för Skandinavien, Finland och Baltikum, efter att idag ha anlänt till Arlanda med Lufthansas A380. ”Komforten och kvaliteten ombord har nått en ny nivå tack vare det nya luftbefukningssystemet och resenärernas kommentarer hittills har varit väldigt positiva.

”Vi har haft nöjet att uppleva ett utmärkt samarbete med Lufthansa och Airbus under utvecklingen och installationen av detta nya och spännande system till A380. Låg fuktnivå i flygkabinen och de negativa effekter det medför är välkända för flygbolag och frekventa resenärer. Nu finns det en lösning på detta och vi är stolta över att Lufthansa är det första flygbolag som erbjuder denna förbättring i förstaklasskabinen på A380”, säger Torbjörn Johansson VD på CTT Systems AB.

”Vi har sålt vårt Cair™ till ett flertal större VIP flygplan under ett antal år och vårt system har blivit väldigt uppskattat. I och med introduktionen av Cair™ i Lufthansas A380 så är vi övertygade om att passagerarna i förstaklass kommer att värdesätta fördelarna på samma sätt som våra VIP kunder gör” fortsätter Torbjörn Johansson.

Cair™ systemet baseras på “cold evaporation” en teknik och höjer passagerarnas komfort och välbefinnande då den relativa luftfuktigheten i kabinen höjs till 20-25 procent jämfört med 5-10 procent i en typisk förstaklasskabin då antalet passagerare där är färre än i ekonomiklass. Dessutom, ingår ett Zonal Drying™ System i Cair™ vilket förhindrar uppbyggnad av kondens.

Aage Dünhaupt                                                                  Sabina Schött
Director Corporate Communications Europe                      Lufthansa Presskontakt
Deutsche Lufthansa AG                                                     Burson-Marsteller AB
Tel: +44 (0) 20 8750 3415                                                Tel: +46 765 461 209