BMI OCH LUFTHANSA TAR JÖNKÖPING NÄRMARE FRANKFURT OCH VÄRLDEN

• bmi och deras codeshare-partner, Lufthansa, offentliggör fler möjligheter för Jönköpingsbor att upptäcka världen genom två dagliga direktflyg till Frankfurt
  • Rom, Barcelona eller New York: Checka in hela vägen till din slutdestination på Jönköping Airport och res bekvämt med endast ett byte i Frankfurt vidare till resten av världen

Jönköping, 12 februari 2015: bmi, Lufthansa and Jönköping Airport offentliggör planerade direktflyg mellan Jönköping och Frankfurt Airport i Tyskland som kommer att träda i kraft från och med den 1 mars 2015. Detta gör att resenärer nu kommer att kunna resa från Jönköping och till Frankfurt och därigenom få tillgång till Lufthansas globala nätverk med avgångar till 235 destinationer över hela världen.

Avgångarna från Jönköping är schemalagda sex dagar i veckan (söndag till fredag) klockan 07:35 samt 16:05, med ankomst i Frankfurt 09:20 respektive 18:00. Avgångar från Frankfurt sker klockan 09:50 och 18:30, med ankomst i Jönköping 11:35 respektive 20:15.  Rutten trafikeras med flygplanstypen Embraer 145 jet med 49 säten.

”Jag är glad över att våra passagerare från Jönköping nu får snabb och enkel tillgång till våra destinationer inom Lufthansas globala nätverk i Asien, Afrika, Amerika och Europa, med mellanlandning i vår Frankfurthubb. Nu kan de som bor i Jönköpingstrakten dra nytta av de attraktiva och konkurrenskraftiga flygresor som vi erbjuder året runt. Vi är övertygade om att resenärerna kommer att uppskatta det extra värde som de får hos ett flygbolag med ett fullt utrustat servicepaket. När de bokar en resa med Lufthansa vet de att de får en tydlig och transparent bagagepolicy från avreseort till slutdestination, att handbagage ombord så väl som kostnadsfri mat och dryck under resan ingår, samt att de ges möjlighet att checka in online eller på flygplatsen utan extra kostnad. Passagerare kan resa till Rom för endast 1 648 SEK eller till Barcelona för 1 638 SEK. Priset för direkt flygresa till New York kommer att starta från endast 4 359 SEK och till 4 759 SEK till Rio de Janeiro*”, säger Ulrich Link, General Manager för Lufthansa Airlines i Skandinavien, Finland och Baltikum.

Cathal O’Connell, VD för bmi, säger: “Lanseringen av Lufthansas codeshare-samarbete från Jönköping till Frankfurt stärker båda flygbolagens nätverk i Sverige och möjliggör för affärs- och fritidsresenärer boende i Jönköpingsregionen att åka till fler destinationer. Samarbetet med Lufthansa innebär att passagerare har direkt flygförbindelse från Jönköping till resten av världen, och sparar därmed både tid och besvär under resandet”.

“Frankfurtregionen är i sig själv viktig för företag i vår region, men framför allt är det möjligheten för oss att lätt kopplas vidare till resten av världen som gör Frankfurt till en drömdestination. Detta innebär att vi kan flyga från Jönköping till Rom eller Rio de Janeiro med en enda biljett, och checka in bagage hela vägen till slutdestinationen direkt från Jönköping”, tillägger Jonas Ekeroth, VD för Handelskammaren Jönköping.

Sten Norinder, VD och Airport manager på Jönköping Airport, säger: ”Vi är väldigt stolta över samarbetet med bmi och deras codeshare-partner, Lufthansa. Det här kommer ha en extremt stor betydelse för den lokala verksamheten och turism- och konferensindustrin när man på ett snabbt och enkelt sätt kan ta sig till Jönköping från stora delar av världen”.

Avgångar

Jönköping - Frankfurt

MTOTF- -        0735 - 0920   Jönköping – Frankfurt - BM 1911

MTOTF- S        1605 - 1800   Jönköping – Frankfurt – BM 1917

Frankfurt - Jönköping

MTOTF- -        0950 - 1135   Frankfurt – Jönköping – BM1912

MTOTF-S         1830 - 2015   Frankfurt – Jönköping – BM1918

Passagerare kan boka biljett direkt till Frankfurt på www.flybmi.se eller boka direkt till Frankfurt eller resten av världen på www.lh.com, eller kontakta sin lokala resebyrå.

* Flygresor till NYC och SFO gäller för resor under lågsäsong (utresa 7 januari – 15 april + 1 oktober - 16 december) och flygresor till RIO gäller också under lågsäsong (utresa 30 december – 24 juni + 1 september – 19 december).

Jönköping Airport media contact:
Sten Norinder
Managing director,
Jönköping Airport AB
SE-555 93 JÖNKÖPING

Lufthansa media contact:
Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com

bmi media contact:
Colin Lewis
Marketing Director
colin.lewis@bmiregional.com

About Lufthansa Group

Deutsche Lufthansa AG is an Aviation Group comprising nearly 500 subsidiaries and affiliates. The Lufthansa Group is dedicated to quality and innovation, safety and reliability. Headquartered in Germany, the Group operates in five business segments – passenger transportation (Passenger Airline Group), logistics, MRO, catering and IT-services. Passenger transportation is the Group’s core business: The airlines engaged in the passenger transportation business are Lufthansa German Airlines (including Lufthansa Regional), Austrian Airlines, SWISS and Germanwings as well as stake-holdings in Brussels Airlines, JetBlue und SunExpress. In the 2013 business year, the airlines in the Lufthansa Group welcomed more than 104 million passengers on board their flights, making it Europe’s leading airline grouping. Operating through the Frankfurt, Munich, Vienna, Zurich and Brussels hubs, Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines and Brussels Airlines jointly serve 274 destinations in 106 countries on four continents. The Group fleet currently consists of 622 aircraft – on order are another 261 new aircraft, valued at a total of about 36 billion euros at list price and scheduled for delivery until 2025. With its on-going expenditure in fleet renewal, the Group is consistently making the fleet more cost-efficient and its operations more environment-friendly. More details are available at www.lufthansagroup.com/media.

About bmi

bmi operates an all-jet fleet comprising 18 Embraer 135 and 145 aircraft. The airline operates more than 300 scheduled flights a week across a network of 20 destinations in eight European countries and employs more than 400 staff. bmi has held the title of the UK’s most punctual airline for the past nine consecutive years, most recently in 2013. Its scheduled network includes Stavanger, Oslo in Norway, Brussels in Belgium; Esbjerg in Denmark; Toulouse in France; Bremen, Frankfurt, Hamburg, and Munich in Germany; Milan in Italy; Gothenburg, Jönköping and Jönköping in Sweden, and Aberdeen, Birmingham, Bristol, East Midlands, Manchester, Newcastle and Norwich in the UK. More details are available on www.bmiregional.com