Fler destinationer i vinterns tidtabell 2013/14

Inför vinters tidtabell utökar Lufthansa och Germanwings sin kapacitet tillsammans och erbjuder större flygplan vid långdistansflygningar. Lufthansa kommer även att göra specialflygningar inför Vinter-OS och Paralympics 2014 i Ryssland.

Inför vinterns kommande flygtidtabell utökar Lufthansa och Germanwings sitt utbud. Deras gemensamma kapacitet mätt i passagerarkilometer kommer att öka med totalt 1,1 procent, tack vare användningen av större flygplan. Tillsammans erbjuder Lufthansa och Germanwings sina kunder ett bredare utbud i form av 211 destinationer i 81 länder. Av dessa står Lufthansa för 199 och Germanwings för 64 destinationer inom Europa, Mellanöstern och Nordafrika. Statistiskt sett kommer ett flyg från Lufthansa och Germanwings avgå i genomsnitt var femtionde sekund världen över. Den nya tidtabellen börjar gälla från och med söndagen den 27 oktober 2013 fram till lördagen den 29 mars 2014.

De två toppmoderna flygplanen i Lufthansas långdistansflotta, Airbus A380 och Being 747-8, kommer att användas för ytterligare flygningar i vinterns flygtidtabell. Sedan slutet av september har A380 redan börjat flyga fem gånger i veckan från Frankfurt till Shanghai. Även B747-8 har flugit mellan Frankfurt och Mexico City sedan september och Queen of the Skies kommer att påbörja flygningar från Frankfurt till Chicago när vinterns tidtabell drar igång. För att möta den växande efterfrågan kommer antal dagliga flighter att utökas från Frankfurt till Philadelphia och Dammam i Saudiarabien. Dessutom kommer Lufthansa i vanlig ordning att flyga non-stop från München till Kapstaden.

Med Lufthansa till Vinter-OS och Paralympics 2014

När den Olympiska facklan tänds i ryska Sochi, kommer Lufthansa göra unika flygningar speciellt för vinter-OS. Vintersportsentusiaster får då möjlighet att på ett bekvämt sätt flyga till de Olympiska arenorna och skidevenemangen upp till fem gånger i veckan. Flighterna med en Airbus A321 startar den 24 januari 2013 och flyger fram till den 17 mars 2013.

Överföring till Germanwings i Hamburg och Berlin

Ger­manwings, med sina nya och prisattraktiva tjänster, kommer att ta över alla Lufthansas flygningar i Europa som inte går genom hubbarna i Frankfurt och München. Enligt de nuvarande planerna kommer Germanwings i vinter att ta över 23 av Lufthansas tidigare destinationer från Hamburg och Berlin. Under kommande månader kommer följande flygningar från Hamburg successivt att tas över av Germanwings: Amsterdam, Birmingham, Budapest, Genève, London, Madrid, Milano, Manchester, Oslo, Paris, Stock­holm och Zürich. Överföringen gällande flyg från Hamburg väntas vara färdig i slutet av mars 2014. Från Berlin kommer passagerare i vinter kunna flyga med Germanwings till Birmingham, Bologna, Bukarest, Genève, Hel­singborg, London, Málaga, Nuremberg, Rom, Milano och Wien. Överföringen av flighter från Hamburg kommer att vara färdigställt sommaren 2014. När överföringen är klar kommer Lufthansas passagerare som redan bokat flyg, automatiskt att ombokas till Germanwings.

På grund av ekonomiska skäl kommer Lufthansa för närvarande inte fortsätta flygningar till Libreville/Gabon och Pointe Noire/Republiken Kongo efter årsskiftet 2013/14.

Lufthansas reseplanerare Journey Planner

Som första flygbolag kommer Lufthansa att göra reseplaneringen ännu enklare för sina passagerare. Ett nytt onlinebaserat planeringsverktyg– “Journey Planner” – ger passagerare möjlighet att enkelt planera rutten i detalj samt få förslag på transportmöjligheter. Utöver Lufthansa flygtidtabeller på www.lufthansa.com/door-to-door, kommer användarna kunna se alla transportmöjligheter till och från flygplatsen, om det så är med tåg, bil, färja, tunnelbana eller till fots. Förutom information om Lufthansagruppens flyg kommer den nya reseplaneraren att ge information och tidtabeller kring mer än 600 stads- eller kollektivtrafikmedel.

För mer information, kontakta:

Burson-Marsteller Stockholm
Gustav Dahlgren