Fotosession framför A380 överraskar fotomodeller

En mellanlandning kan vara så mycket mer än bara en kopp kaffe och lite duty free-shopping. I alla fall för aspirerande fotomodeller. När de återstående 14 tjejerna i årets Top Model Sverige ska flyga med Lufthansa till Sydafrika bjuder mellanlandningen i Frankfurt på en överraskning. På minimal tid ska tjejerna göra sig ”camera ready” framför Lufthansas flaggskepp A380.

I den sjunde säsongens fjärde avsnitt av Top Model Sverige återstår 14 tjejer som nu ska flygas från Sverige för att fortsätta tävlingen nere i Sydafrika. I kvällens avsnitt samlas tjejerna på Arlanda för att flyga ned till sin destination med Lufthansa. Vad de inte vet om är att när de mellanlandar på Frankfurts flygplats, en av Europas absolut största, så kommer de utan förvarning att slussas till en av Lufthansas jättehangarer för flaggskeppet A380 – för en fotosession framför det plan som sedan ska ta dem vidare till Afrika.

Enligt stylisten Jonas Hallberg som leder programmet tillsammans med supermodellen Caroline Winberg, ska en modell alltid vara ”camera ready” vilket utmanar tjejerna att med hjälp av endast innehållet i sitt handbagage göra sig redo för en fotografering på plats.

Lufthansas sju bästa tips för att hålla sig fräsch under flygresan (ett utdrag från Lufthansas interna handbok för besättningen ombord):

• Rengör huden i förebyggande syfte kvällen/morgonen innan avfärd.
  • God sömn och hälsosam kost rekommenderas då huden påverkas även av dessa faktorer.
  • För att få en fräsch känsla och en skyddad hud under flygresan är det viktigt att återfukta huden innan make-up. Använd hudkrämer som skyddar mot fria radikaler.
  • En fuktgivande ansiktsspray kan appliceras ovanför sminkningen under flygresan ifall huden blir torr av flygplansluften.
  • Läppenna och läppstift är tips produkter som håller sig på plats samtidigt som de inte torkar ut huden.
  • Under en lång flygresa är det klokt att dricka minst två liter vatten, te eller osötade drycker. Genom att göra detta återfuktas huden från insidan.
  • För att hålla håret på plats under resan kan du ta med dig hårspray i miniformat i ditt handbagage. På så sätt kan du enkelt fixa till frisyren ombord.

A380 – Lufthansas flaggskepp
Planet som Top Model-tjejerna fotograferas vid är Lufthansas flaggskeppsplan A380. Var tionde plan av modell A380 som tillverkas levereras till Lufthansa, vilket gör att Lufthansa har Europas största flygplansflotta av A380. Flygplanet, som rymmer 60 procent fler passagerare än exempelvis Boeing 747-400, har även lägre bränsleförbrukning, lägre koldioxidutsläpp och är mer tystlåten.

Hubben i Frankfurt trafikerade under 2013 36,9 miljoner resenärer från Lufthansa, vilket är 60 procent av flygplatsens totala antal resenärer. Dagligen färdas cirka 49 700 Lufthansaresenärer genom Frankfurts flygplats.

Avsnittet sänds den 27 februari klockan 19:30 på TV3.

För mer information, kontakta:

Gustav Dahlgren
gustav.dahlgren@bm.com