Hållbarhetsrapporten Balance 2014: Lufthansa Group flyger tystare och mer effektivt

• Lufthansa Group ligger i framkant när det gäller att reducera buller och förbättra bränsleeffektivitet
  • Nytt effektivitetsrekord: specifik bränslekonsumtion minskar till 3,91 liter
  • Vortexgeneratorer reducerar flygbuller under landning med upp till fyra decibel

Den senaste upplagan av Lufthansa Groups hållbarhetsrapport Balance visar att koncernen ligger i framkant när det gäller ansvarsfull mobilitet. Årets rapport heter ”More quietly into the future”, och visar bland annat hur Lufthansa arbetar med att reducera flygbuller. Bolaget har under 15 års tid varit medlem i forskningsgruppen ”Quiet Traffic”. Initiativet drivs av German Aerospace Center, och omfattar bland annat forskning kring vad som orsakar buller, samt hur det kan minskas.

”Trots ekonomiskt krävande tider har vi aldrig bortsett från hur viktigt hållbarhet är för bolagets långsiktiga framgång”, sade Carsten Spohr, styrelseordförande och VD på tyska Lufthansa AG, i samband med att den tjugonde upplagan av hållbarhetsrapporten publicerades. Den 126-sidor långa rapporten visar att Lufthansa återigen visar ett stort engagemang i ansvarsfullt företagande. Kay Kratky, styrelsemedlem i Lufthansa German Airlines, presenterade rapporten på en presskonferens tillsammans med partnern Fraport. Kratky sade: ”Genom vår toppmoderna, nya flotta och vårt engagemang inom området för bullerforskning bidrar våra flygplan till att minska effekterna på de som bor nära flygplatser”.

Investeringar i tystare och mer effektiva flygplan utgör en viktig del i arbetet med att reducera buller. Lufthansa genomför just nu den största förnyelsen av flygplansflottan i koncernens historia. Beställningen av 59 flygplan av modellerna Boeing 777-9X och Airbus A350-900 i september 2013 visar att Lufthansa både investerar i den senaste tekniken samtidigt som man även tar hänsyn till miljön samt till de personer som bor i anslutning till flygplatser. De nya flygplanen kommer vara utrustade med bullerreducerande motorer som minskar bullret med 30 procent jämfört med dagens flygplan. De 100 flygplan av modellen A320neo, som koncernen beställde i mars 2011 och mars 2013, kommer att halvera bullerpåverkan vid start och landning.

Lufthansa investerar även i bullerdämpande teknik i de äldre flygplanen. I februari 2014 blev Lufthansa det första flygbolaget i världen att få en Airbus A320 utrustad med vortexgeneratorer, vilket innebär att flottans befintliga och nya versioner av A320 blir märkbart tystare. Mätningar visar att vortexgeneratorerna reducerar det totala bullret vid landning med upp till fyra decibel.

Lufthansa Group är emellertid inte bara tystare, de förbrukar även mindre flygfotogen. Under 2013 låg den genomsnittliga förbrukningen av flygfotogen på 3,91 liter per passagerare per 100 kilometer, vilket motsvarar en minskning på 3,8 procent jämfört med föregående år. För andra året i följd har även den absoluta bränsleförbrukningen minskat. Under 2013 förbrukade koncernen 114 152 ton mindre bränsle jämfört med tidigare år, vilket innebär att mer än 350 000 ton mindre koldioxid har släppts ut i atmosfären. I stora drag motsvarar det volymen koldioxid som årligen släpps ut från oljeeldade uppvärmningssystem i cirka 50 000 hushåll. De 59 nyligen beställda flygplanen av modellerna Boeing 777-9X och Airbus A350-900 kommer endast förbruka i genomsnitt 2,9 liter flygfotogen per passagerare per 100 kilometer.

Vidare har Lufthansa Group under 20 års tid stöttat olika klimatrelaterade forskningsprojekt. Exempelvis har koncernen genomfört fler än 24 000 flygmätningar på uppdrag av MOZAIC-projektet - ett projekt som syftar till att förbättra klimat- och väderprognoser.

I egenskap av ansvarfull arbetsgivare har Lufthansa Group även lanserat speciella program för de anställda. Programmen syftar bland annat till att främja kvinnors karriärsmöjligheter och till att göra det enklare för både kvinnor och män att kombinera arbete och familjeliv. Under 2013 ökade andelen kvinnor i ledande positioner till 16,7 procent, vilket kan jämföras med 15,5 procent under föregående år. Koncernen ligger även i framkant gällande internutbildningar, under 2015 finns det totalt 380 olika utbildningsprogram.

Under verksamhetsåret fick Lufthansa Group återigen ta emot ett antal priser och utmärkelser, även inom hållbarhetsområdet. I maj 2014 fick initiativet E-PORT AN, där Lufthansa är en av fyra partners, ta emot det prestigefyllda Green Tec Award inom luftfartskategorin. Vidare visade en konsumentundersökning genomförd av det tyska magasinet Focus att Lufthansa även blivit framröstat till ett av de två mest hållbara flygbolagen i världen. Under 2013 lades koncernen även till i två välrenommerade hållbarhetsindex, FTSE4Good samt Ethibel Excellence Investment Register, samt i två ytterligare välkända hållbarhetsindex som sammanställs av ratinginstitutet ECPI.

Mer information om Lufthansas hållbarhetsarbete:

För mer information, vänligen kontakta:

Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com

The Lufthansa Group’s Balance sustainability report has been published since 1994 and serves as the comprehensive foundation for dialogue with our interest groups. It presents transparent information regarding the Group’s diverse activities, goals and progress in the fields of sustainable business practice, climate and environmental responsibility, social responsibility, product responsibility and corporate citizenship. The report is available as an e-paper, a printed version or PDF.