Klaus-Heidi utses tidigare än beräknat

Intresset för Lufthansas kampanj ”Är du Klaus-Heidi?” har varit överväldigande och därför väljer flygbolaget nu att förkorta tävlingstiden. Fler än tusen personer har laddat ner namnbytesblanketten och redan nu finns 38 Klaus-Heidis i Sverige enligt Skatteverket. Vilken Klaus-Heidi som tar hem segern och vinner ett nytt liv i Berlin återstår dock att se.

Enligt Skatteverket finns nu hela 38 Klaus-Heidis i Sverige och eftersom endast en kan vinna väljer nu Lufthansa att förkorta tävlingsperioden med två veckor, sista datum är nu den 14 november 2013. De som lämnat in ansökan och väntar svar från Skatteverket eller PRV har självklart fortfarande chansen att vinna.

-       Vi hade på känn att den här tävlingen skulle kunna intressera många svenskar, men att så många faktiskt skulle byta namn till Klaus-Heid kommer som en stor överraskning. Nu har vi på Lufthansa fått se ännu ett bevis på svenskarnas kärlek till Berlin. Vinnaren kommer inte bli besviken på vinsten, säger Magnus Engvall på Lufthansas Sverigekontor.

Berlin har under decennier varit en sovande skönhet som nu vaknat till liv, enbart från Sverige reser 155 000 personer dit varje år och över 3500 svenskar bor där.

-       Min erfarenhet av svenskar i Tyskland säger mig att Klaus-Heidi kommer att trivas som fisken i vattnet där. Vi hoppas att vinnaren blir en bra representant för alla svenskar i den tyska huvudstaden, säger Magnus Engvall.

Att det bara är svenskar som har möjligheten att bli den riktiga Klaus-Heidi har inte stoppat kampanjen från internationell uppmärksamhet, flera internationella medier har rapporterat om Lufthansas initiativ.

-       Klaus-Heidi har blivit en kändis redan innan hen är utsedd så jag är övertygad om att vinnaren kan förvänta sig ett varmt mottagande nere i Tyskland. En bra start på det nya livet i Berlin, Europas främsta nybyggarstad, säger Magnus Engvall.

Fortfarande sugen på ett namnbyte?
För den som ändå känner sig sugen på ett tyskklingande namn finns fortfarande möjligheten att via Klaus-Heidi.se byta namn på Facebook och få 500 kronors rabatt på valfri resa med Lufthansa.

Om kampanjen Klaus-Heidi
Kampanjen ”Är du Klaus-Heidi?” lanserades den 11 oktober i syfte att ta tempen på svenskarnas kärlek till Berlin, som är en av de städer som växer snabbast i popularitet bland svenskar. En lycklig svensk som byter namn till Klaus-Heidi och förser juryn med bevis på detta ihop med den bästa motiveringen vinner allt som behövs för att starta ett nytt liv i den tyska huvudstaden, inklusive lägenhet med betald hyra i ett helt år. Dessutom får Klaus-Heidi en mängd andra förmåner som gör det enkelt att leva det ljuva livet i Berlin, bland annat en 30 dagars intensivkurs i tyska med privatlärare, allt för att Klaus-Heidi ska kunna integreras i sitt nya hemland så enkelt och snabbt som möjligt.

Kampanjen avslutas den 14/11 2013. Läs mer om ”Är du Klaus-Heidi?” på sajten Klaus-Heidi.se

För mer information, kontakta:

Gustav Dahlgren
gustav.dahlgren@bm.com